dinsdag 16 februari 2021

The Pretty Reckless ontplooit zich verder tot rockband op “Death by Rock and Roll”

The Pretty Reckless is al jaren een begrip. Nu zangeres Taylor Momsen wat ouder wordt, begin je het te merken in de muziek. Geen opstandige tiener meer, maar een volwaardige vrouw. Haar stem is veelzijdig en de verwachtingen zijn hoog.

We warmen op met de reeds uitgebrachte track “Death by Rock and Roll“. Momsens stem gaat de diepte in en zoals de titel al een beetje doet vermoeden: een regelrechte rocksong. De rocksolo is typisch voor het genre en menig fan wordt al enthousiast voor wat er nog meer gaat komen. Zowel “And So It Went” en “25” waren al met een videoclip uitgebracht. Beide tracks zitten vol met energie. Momsen laat haar veelzijdigheid zien: waar “And So It Went” een knaller is, is “25” een track die meer opbouwt naar een bombardement van haar stem.

My Bones” heeft shreddende gitaren en Momsen laat de wat agressievere kant van haar stem horen. De gitaren zijn vrij minimalistisch tijdens de coupletten, maar dit laat de opbouw completer klinken. Toch hoeft niet alles volledig elektrisch te zijn: “Get so High” is hoofdzakelijk een akoestische gitaar, samen met Momsens stem. Een onverwacht nummer, maar het is prachtig. Het voelt unplugged en dit deelt het album perfect door midden. De track “Witches Burn” wordt ingeleid met de track “Broomsticks” waar je alleen een distorded stem van de zangeres hoort. Het is geen bijzondere track, maar hij ligt lekker in het gehoor.

Daarentegen is “Turning Gold” gezongen met meer karakter. De afwisseling in het stemgebruik zorgt voor meer plezier tijdens het luisteren en de weliswaar kleine solo maakt dat de track zich onderscheidt van de voorgaande nummers. De hoge tonen zijn niet eerder gehoord op de plaat en dat maakt het lekker verfrissend. Als laatste track geeft “Harley Darling” een country vleugje aan het album. Een mondharmonica begeleidt de eerste seconden van de track, waarop een Western getint nummer volgt. Dit gethematiseerde nummer zorgt voor een leuke afsluiter. Het lijkt in het eerste opzicht niet te passen op het album – maar moet dit per se? Het nummer is briljant in elkaar gezet en je proeft hier de experimenten van de band: het is juist perfect voor de plaat.

Een dijk van een album. The Pretty Reckless is zich aan het ontplooien tot een daadwerkelijke rockband en is niet simpelweg meer een puberende Taylor Momsen. Je proeft de veelzijdigheid en ziet de band experimenteren met verschillende velden binnen de rock. We kunnenalleen maar nieuwsgierig worden naar de nieuwe paden die de band in gaat slaan in de toekomst.

Beoordeling: 9.5/10
Releasedatum: 12 februari 2021
Label: Goin’ Down Inc