zaterdag 28 januari 2017

Geschreven door Sven Rietkerk.

The Pretty Reckless in TivoliVredenburg

De band van Taylor Momsen, The Pretty Reckless, stond op 27 januari in een tot de nok gevulde TivoliVredenburg. We kenden de zangeres natuurlijk al uit de serie Gossip Girl, maar met The Pretty Reckless timmert mevrouw Momsen al flink wat jaren aan de weg. Tijd om te kijken of de live performance net zo een groei heeft doorgemaakt als het laatste studioalbum.

Voor we van de verschijning van Taylor mogen genieten is het aan The Cruel Knives om de zaal warm te draaien. Bij aanvang van de set moet een deel van het publiek nog binnenkomen, maar dat maakt de heren duidelijk niet uit. In het ruime half uur dat volgt, zien we een band die bijzonder strak speelt, toffe muziek maakt en bovenal geniet van de aandacht. Een prima opener die we graag een keer terugzien met een eigen headlineshow.

The Pretty Reckless laat vanaf het begin af aan zien dat hij ontzettend goed kan spelen en precies weet wat het publiek van hem verlangd. De blonde frontvrouw bespeelt op haar eigen manier het publiek en weet die met simpele bewegingen compleet om haar vinger te winden. De geluiden van een kreunende vrouw bij het opkomen van de band helpt daar natuurlijk ook een handje bij.

Het is opvallend dat The Pretty Reckless halverwege zijn set al besluit om “Make Me Wanna Die” en “My Medicine” te spelen. Iedereen in het publiek zingt deze nummers uit volle borst mee en zorgen er zelfs voor dat Momsen er voor kiest om het publiek een deel te laten zingen. Dit doen de aanwezige fans graag en zo ontstaat één van de tofste versies van “My Medicine” die er is.

Naast dit soort hoogtepunten valt er helaas nog iets op. Het is overduidelijk dat Taylor niet alles zelf zingt, maar gretig gebruikt maakt van een bandje dat meeloopt. Dit is uiteraard niet bij elk nummer zo. Alleen is het meteen overduidelijk wanneer ze dit wel doet. Zo ‘zingt’ de frontvrouw een keer door terwijl ze duidelijk een paaldans achtige act doet met haar microfoonstandaard. Voor de fan geen probleem, maar voor de muziekliefhebber een klein vlekje op een verder bijzonder geslaagde avond.

De live optredens van The Pretty Reckless zijn, net als het laatste album, een stuk volwassener geworden. Helaas betekent dat ook dat Taylor er vaker voor kiest om met een band mee te zingen. Dat neemt niet weg dat de momenten waarop ze zelf zingt; we kunnen spreken van een bizar goede stem. De fans hebben genoten en dan nemen we de performance van deze avond graag voor lief.