dinsdag 10 oktober 2017
 

Geschreven door Sven Rietkerk.

 

The Rasmus – Dark Matters

The Rasmus, wie is er niet opgegroeid met klassieker “In the Shadows”. Waarschijnlijk heb ook jij duizenden uren naar dit nummer geluisterd. Daarnaast stonden er op “Dead Letters” nog meer hits van de band. Wat vele mensen wellicht niet weten is dat de band al bestaat sinds 1994 en dat “Dark Matters” het negende studioalbum is van de band. Dat betekent dat niet alleen de band is veranderd, maar ook de muziekindustrie.

Beide ontwikkelingen hoor je terug op “Dark Matters”. The Rasmus lijkt namelijk langzaam maar zeker af te stappen van de rockinvloeden die de band op vorige albums nog wel had. In plaats daarvan stapt hij over op een meer digitaal geluid. Dat begint al bij opener “Paradise”. De eerste paar noten zijn een lekker gitaarriffje met een tekst die er niet om liegt: ”I made a deal with the devil”. Zodra de kick erin komt, hoor je al dat de computergeluiden er langzaam in zullen sluipen. Daarmee volgt The Rasmus de trend om meer te doen met digitale geluidseffecten en betrap je zanger Lauri Ylönen op het gebruik van een beetje autotune.

Dat is niet erg, maar zorgt er wel voor dat de band zichzelf wat tekort doet op “Dark Matters”. Dit merk je zeker wanneer je luistert naar “Wonderman”. Hier grijpt de band terug op de rock- en metalinvloeden waar we de band zo goed van kennen. Toch krijg je het gevoel dat de zoete vocals het nummer naar beneden halen. De track verandert in het refrein van een rocksong naar een boybandliedje. Erg jammer, want het is duidelijk dat de band nog steeds dat oude rockgeluid in zich heeft.

Toch doet The Rasmus iets heel goed op dit album. Het weet je vast te houden om helemaal door te luisteren. Afsluiter “Dragons Into Dreams” is het nummer dat het album prima samenvat. Vooral elektronische geluiden die je weten te grijpen. Muzikaal weet The Rasmus je dan toch even te verrassen.

Al met al zet The Rasmus een prima album neer. “Dark Matters” gaat mee met het huidige muzieklandschap: meer elektronische geluiden en minder gitaren. De spaarzame momenten waarop er een duidelijke riff naar voren komt, zorgen voor hoogtepunten op het album. Deze plaat zal niet dezelfde impact hebben van “Dead Letters”, maar is zeker de moeite waard.

Beoordeling: 8/10
Releasedatum: 6 oktober 2017
Label: Playground Music

Deel dit bericht met je vrienden op WhatsApp:

Laat een reactie achter:


Spotify playlist