dinsdag 20 november 2018

The Smashing Pumpkins geeft weinig nummers op “Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun.”

Het tiende studioalbum “Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun.” zag op 16 november 2018 het licht. Desondanks de titel van het album ontzettend lang is, telt het album zelf maar een half uur aan muziek. Met slechts acht nummers ben je er dus vrij snel doorheen. Voldoet dit wel aan alle cravings die de fans hebben?

De combinatie van een klassiek strijkorkest met een piano en elektrische gitaar komt compleet tot zijn recht in de opener “Knights of Malta”. Een combinatie waar misschien niet iedereen aan denkt, maar The Smashing Pumpkins wel. Je voelt een overvloed aan voldoening wanneer je dit nummer te horen krijgt. Het nummer dat hierop volgt, “Silvery Sometimes (Ghosts)”, heeft een vibe van oude alternatieve muziek. Is het de manier waarop de gitaar wordt bespeeld? Het ritme? Geen idee, maar je voelt je opeens twintig jaar terug gegooid. Dit is het type alternatieve muziek dat bijna niet meer te vinden is. De wat oudere Smashing Pumpkins-fan voelt zich een stuk jonger en herbeleeft zijn jeugd met dit soort tunes.

Drums en gitaar slepen je mee in de volgende track. Dat zanger Billy Corgan het meesterbrein is achter de teksten van The Smashing Pumpkins is geen geheim. Cryptische en vaak diepliggende betekenissen zijn in vrijwel alle nummers te horen. Zo lijkt “Travels” op het eerste oog simpel. De tekst “See love, see time, see death, see life, see tears, see bright” is maar een klein stukje uit de opsomming die de zanger presenteert. Samen met het refrein “That’s where I belong, But far from here or else I’m gone” lijken de lyrics zo simpel, maar na er even voor te zitten, ga je meer stilstaan bij wat er wordt gezongen. Dat is datgene waar de band bekend om staat.

Solara” en “Marchin’ On” zijn ten opzichte van de eerste tracks eindelijk wat ruiger. Heavy gitaren en een uptempo ritme zorgen voor actie op de plaat. Daarentegen zijn de twee songs “Alienation” en “With Sympathy” weer rustig. Het is fijn om te zien dat de band een goede balans heeft gevonden tussen de wat ruigere en rustigere tracks.

Als afsluiter komt “Seek and You Shall Destroy” binnen met een lekker gitaarriffje. Deze track lijkt een perfecte samenkomst van een heavy onderliggende gitaar en vrolijke zang. Het doet niet aan als een ruig nummer, het komt juist wat luchtig over! Het heeft een zekere vrolijke toon door de manier waarop de zang in het nummer is vormgegeven. Echter, een ieder zou eigenlijk naar de tekst moeten luisteren, want ja, het zou The Smashing Pumpkins niet zijn als het geen boodschap zou hebben.

Een uitmuntend stukje muziek. “Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun.” is dan wel o zo kort, maar er zit geen enkele tegenvaller tussen. De heren hebben een speciale magie, waarmee ze muziek maken die tijdloos is. Ze hebben hun eigen niche en ze voldoen aan alle verwachtingen. Het enige minpunt is dat er niet meer op dit pareltje staat.

Releasedatum: 16 november 2018
Label: Napalm Records