dinsdag 18 februari 2020

The Word Alive groeit op “MONOMANIA”

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat The Word Alive bij elkaar kwam. De metalcoreformatie heeft in zijn bestaan vijf platen uitgebracht en komt nu met een zesde schijf: “MONOMANIA.

Met de track “MONOMANIA” trapt de band het album op een bijzonder emotionele manier af. Geestelijke gezondheid is het onderwerp van het nummer. “Does anybody even care? Is anybody listening to me?” vraagt vocalist Tyler Smith zich af in het couplet. Maar het is niet enkel verdriet: “I know we’ll make it out somehow.” Dit belangrijke onderwerp komt vaker terug op de plaat. Wanneer deze teksten vergezeld worden door goede metalcore, is er maar weinig te klagen. En dat het prima metalcore is, is zeker.

Het grootste deel van het album zit zeker aan de toegankelijke kant van metalcore, wat fans van het hardere werk wellicht tegen zou kunnen staan. Tracks als “GREATEST ALMOST” en “SEARCHING FOR GLORY” hebben geen nauwelijks ruige vocalen en intense breakdowns. Dit is niet erg: de gitaargedreven sound met elektronische invloeden is namelijk ontzettend strak uitgevoerd. Vooral het laatstgenoemde nummer is ontzettend aanstekelijk. Het refrein zal ongetwijfeld wekenlang in je hoofd blijven hangen. Deze zachtere tracks worden zo nu en dan afgewisseld met knallers als “THANK YOU“. Technisch geweldig uitgevoerde screams en riffs houden de hersenen van de luisteraar op scherp.

Wat de plaat vooral interessant houdt, is de experimentatie. “BURNING YOUR WORLD DOWN” is een goed voorbeeld hiervan. De band speelt met verschillende geluiden, waaronder elektronische en wisselt tegelijkertijd vaak af tussen hard en zacht. Dit maakt het nummer een van de meest interessante op het album. Als je de luide, maar melodische instrumentatie in “COMFORT & CHAOS” zou vervangen door intiemere geluiden, zou het bijna een ballad kunnen zijn. De emoties in Smith’s stem vormen een kippenvelmomentje.

DEATH IS ONLY THE END IF YOU ASSUME THE STORY IS ABOUT YOU” is het laatste nummer op de plaat. Een behoorlijke mondvol, wat passend is, want het is zowel inhoudelijk als muzikaal gezien het grootste nummer op “MONOMANIA“. Het nummer gaat over de dood, rouwen en herstellen. Dit hoor je niet alleen in de lyrics en de stem van Smith, maar ook in de instrumentatie: deze is behoorlijk melancholisch. De band bouwt door middel van opzwepende gitaren en rauw geschreeuw op naar een grootse climax. Beter had het album niet kunnen eindigen.

The Word Alive heeft zichzelf op “MONOMANIA” absoluut weten te bewijzen. De mannen durven het aan om het over lastige onderwerpen te hebben, experimenteren zonder door te slaan en blijven daarnaast technisch ontzettend sterk. Soms is het moeilijk om als band te blijven groeien, maar The Word Alive doet het. En met een geweldig resultaat!

Releasedatum: 21 februari 2019

Platenlabel: Fearless Records