woensdag 21 maart 2018

Geschreven door Crevan Toonder.

Thirty Seconds To Mars neemt de leiding in Ziggo Dome

Thirty Seconds To Mars is terug van nauwelijks weggeweest. Met “Walk On Water” hebben de gebroeders Leto & co opnieuw een wereldhit te pakken met als resultaat een hele nieuwe schare fans. Vanavond, dinsdag 20 maart 2018, moeten ze het zijn tweeën doen in Ziggo Dome: gitarist Tomo Miličević kan er door omstandigheden niet bij zijn.

De zaalverlichting gaat uit en de enige lichtbron zit in een soort grote, zwarte zeecontainer midden in de zaal. Iedereen weet wat erin zit, maar toch is de spanning om te snijden. Onder begeleiding van zware percussie stijgen de wanden van het zwarte gevaarte langzaam naar het plafond. Zodra “Up In the Air” wordt ingezet, blijken de wanden aan de binnenkant volledig uit led-schermen te bestaan die voor het nodige visuele spektakel zorgen. De frontman heeft zijn gelikte Blade Runner-look verrijkt met meer baard, een technicolor mantel en bijpassende handschoenen. De schreeuw van de adelaar luidt “Kings and Queens” in en het is aan. Jong en oud staat mee te brullen met dit meeslepende rock-anthem.

Het relatief kleine, centraal gelegen podium blijkt een schot in de roos. Leto weet met zijn charisma alle hoeken van de ruimte te bereiken. Niemand ontkomt. Zelfs wie zitplaatsen heeft, moet staan. Onder zijn leiding schreeuwt de hele zaal de woorden “this is war” tot de muziek weer begint en de vloer getrakteerd wordt op ballonnen.

Thirty Seconds To Mars wil niets liever dan zijn fans verwennen dus roept Jared er enkele het podium op voor een live meet & greet. Zo ook een jonge fan van zeven jaar oud die voor het volgende nummer een stokje mee mag slaan met drummer Shannon Leto. Fase twee van dit concert eindigt met de nieuwste single “Dangerous Night”. Hier maakt Leto zich er gemakkelijk van af door het werk over te laten aan een backing track en het zingende publiek. Alsnog is dat genoeg om een fan bijna te doen flauwvallen. De vocalist legt het optreden stil om haar veilig naar buiten te dicteren.

Tijdens de laatste noten van het bombastische “The Rider” komen de led-schermen voortijdig naar beneden wat alleen maar kan duiden op een ingeplande encore. Natuurlijk gaan ze niet weg voordat ze hun Snapchat-liedje hebben gezongen – “Walk On Water”! Hiervoor heeft de zanger, die ook The Joker speelde in Suicide Squad, nog een troef achter de hand om het enthousiaste publiek te verrassen: Eloi Youssef van Kensington komt een coupletje meezingen. Als na “Walk On Water” ook nog 3FM-dj Frank van der Lende het podium op wordt geroepen, is het Nederlandse onderonsje compleet. Frank kondigt de vier finalisten van 3FM’s Guitar God erbij aan voor een ijzersterke versie van “Conquistador”. Als allerlaatste wijst de vocalist van Thirty Seconds To Mars een hele lading fans aan die op het podium mee mogen dansen op “Closer To the Edge” en met confetti nemen de Leto’s afscheid.

Thirty Seconds To Mars maakt rock-anthems die generaties overbruggen. Jared Leto is live misschien niet de zuiverste zanger, maar door zijn enthousiasme en toegankelijkheid maakt hij er een onvergetelijke avond van. In plaats van kille perfectie kiest Thirty Seconds To Mars voor verbondenheid. De mensen in Ziggo Dome kunnen met een glimlach naar huis, omdat zij vanavond deel hebben uitgemaakt van iets groters.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.