zondag 23 september 2018

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Thrice creëert heerlijke sferen op “Palms”

Thrice bestaat in 2018 twintig jaar en dat kan niet beter gevierd worden dan met een nieuwe plaat. Tevens is “Palms” het tiende album in de discografie, zo is er sprake van een dubbel jubileum. Dit is extra indrukwekkend als je bedenkt dat de Amerikanen dit decennium ook nog een pauze achter de rug hebben. Het voorgaande album “To Be Everywhere Is To Be Nowhere” kon rekenen op een overwegend positief ontvangst, krijgt “Palms” dit ook voor elkaar?

Opener “Only Us” klinkt tijdens de intro als een moderne dance-hit met synthesizers en opzwepende percussie. Al snel ontpopt dit nummer zich als een enorm krachtige song van het niveau Editors. Het geluid in “The Gray” is iets ruiger en de gitaarriffs rocken behoorlijk. De melodieën in de achtergrond geven het nummer een extra laag. Ook in “The Dark” weet Thrice een heerlijk sfeertje neer te zetten met een orgel en zware distortion over de gitaren in het refrein. Het koor aan het eind van de track maakt het plaatje compleet.

De Californiërs weten je aandacht altijd bij hun muziek te houden. Zo kent “Just Breathe” een heerlijk basgeluid, dat de lekkere baslijn alleen maar versterkt. De geharmoniseerde zang van Dustin Kensrue en gastvocaliste Emma Ruth Rundle klinkt prachtig. “Everything Belongs” werkt gestaag toe naar een majestueuze climax, totdat alle instrumentatie wegvalt en er slechts nog zang en piano te horen zijn. Uit het boekje! “My Soul” is net zo zweverig op een andere manier. Er wordt niet toegewerkt naar een hoogtepunt, dit nummer blijft rustig van begin tot eind.

Het tempo wordt behoorlijk opgekrikt met “A Branch in the River“. De combinatie van de gitaarriff en drums tijdens de coupletten klinkt verschrikkelijk ruig, maar het refrein is behoorlijk braafjes en valt daardoor behoorlijk tegen. “Hold Up a Light” is stadionrock à la Foo Fighters. In afsluiter “Beyond the Pines” komt er voor de laatste keer een climax, waarna Thrice voor een gedurfd einde kiest. In de laatste anderhalve minuut zijn namelijk enkel atmosferische geluiden te horen samen met de breekbare stem van Dustin Kensrue. Zo wordt je langzaam in slaap gesust.

Palms” is vooral een mooie plaat. Thrice weet op het hele album een geweldige sfeer neer te zetten. Hierdoor kunnen nummers totaal verschillend zijn, maar toch nog in hetzelfde plaatje passen. De schoonheid van dit schijfje zit hem in het talent van de Amerikanen voor opbouw en afbouw. De dynamiek tussen hard en zacht is perfect uitgevoerd.

Releasedatum: 14 september 2018
Label: Epitaph Records