maandag 19 oktober 2020

Tommy Lee heeft een identiteitscrisis op “Andro”

Tommy Lee, voormalig drummer Mötley Cruë, is niet stil blijven zitten en brengt het splinternieuwe schijfje “Andro” uit. Hij presenteert zichzelf als het meesterbrein rondom de nieuwe liedjes op het album, een TikTok’er met meer dan zevenhonderduizend volgers en hij flaneert met zijn miljoen instagramvolgers. Tevens claimt hij dat hij een megapopulaire Netflix film heeft, wat eigenlijk gewoon de speelfilm is over Mötley Cruë en niet hemzelf. Pittige claims van de drummer, dus zeggen deze prestaties iets over het album?

Er wordt geopend met “Knock Me Down” ft. Killvein. Met wat zieke breakdowns en geschreeuw van de zanger Killvein horen we wat agressie, maar het is vooral een hoop herrie. Vervolgens gaan we naar “You Dancy” ft. Lukas Rossi. Je voelt wat invloeden van Prince, door het hoge stemgebruik. Het klinkt wel grappig, maar je begint heel erg af te vragen wat er gebeurd is met Lee’s originele stijl. Je kan het een ontwikkeling noemen, maar of je er blij mee moet zijn, is een tweede. Zeker wanneer de drummer zich nog labelt als “de drummer van Mötley Cruë“. De meerwaarde om deze band te noemen is niet te vinden in de muziek.

Ain’t Telling Me Nothing” gaat nog een stuk verder weg van “het originele genre” van de drummer. Nu begin je jezelf lichtelijk af te vragen of hij teveel drugs in zijn systeem heeft. Lag Mötley Cruë echt zo ver van zijn eigen smaak? Zelf claimt de drummer dat hij de muziek heeft gevonden die hij bestemt was te maken. Nu ontstaan er lichtelijke vraagtekens wat hij ooit dan in Mötley Cruë zag. Zelfs wanneer wij even drie jaar terug kijken naar zijn album “Tommyland: The Ride DIx” is er tenminste nog gitaar te vinden en een heerlijk rockgeluid. Deze verandering is te groot om te beseffen.

Hier en daar is ook nog een zekere rap te vinden, met soms een undergound tintje op de tracks “Leave me Alone“, “Tops” en “SOMA COMA“. Wanneer je voorheen Tommy Lee hebt geluisterd, zal dit zeker als een verbazing komen. Dit was niet verwacht en valt zeker niet meer onder de alternatieve stijl van rock. Het was misschien ook wel te verwachten wanneer je jezelf promote aan de hand van je social media volgers, maar misschien hoort dit bij de jeugd van tegenwoordig, van blijkbaar bijna 60 jaar oud.

Natuurlijk is er ook nog een vrouwelijke stem te horen op het album: “P.R.E.T.T.Y” en “Make This Storm” zijn in samenwerking met King Elle Noir. Pure pop. Alleen maar synthesizers, elektronische baslijnen en bewerkt stemgeluid. Alles is elektronisch en met geluidseffecten. Dit is eigenlijk een tegenvaller. Van iemand met een hoge naam in de rockwereld is dit gewoon iets waar je bijna met je bek vol tanden staat. Waar luister je naar?

We sluiten af met “Make It Black” ft. PLYA, wederom een vrouwelijke stem. Dit klinkt al iets meer als een lied en niet zozeer een bij elkaar geraapt zooitje. Het is een lied met een begin en einde die ook zowaar langer mag duren dan 2 minuten, in tegenstelling tot de rest van het album.

Andro” bestaat uit dertien nummers en tikt net een halfuurtje aan muziek aan. Daar mogen we stiekem ook wel blij mee zijn. Ik hoop dat geen enkele fan zich laat misleiden door de naam Tommy Lee “van Mötley Cruë“. Dit is namelijk een irrelevant feitje geworden. Als hij zich verder wilt ontwikkelen in dit muziekgenre is dat prima, maar ga niet proberen oude fans je album te laten luisteren door je te verkopen met een oude rocktitel. Dit is iets om je voor te schamen. Dit is geen plaatje om aan te raden en stiekem hoop je toch wel iets meer in de trant van het voorgaande album “Tommyland: The Ride DIx“.

Beoordeling: 4/10
Releasedatum: 16 oktober 2020
Label: Better Noise Music