woensdag 21 november 2018

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Tonight Alive viert tienjarig bestaan vol energie in Eindhovense Dynamo

Om het tienjarige jubileum van Tonight Alive te vieren, pakt de band uit met een speciale tour. De Eindhovense Dynamo ontvangt Tonight Alive om die reden maar liefst voor twee avonden: één keer voor een vol versterkte show en één keer voor een intieme, akoestische sessie. Op dinsdag 20 november is het eerst tijd om op standje vol volume te gaan. De zaal wordt opgewarmd door Jason Waterfalls en Wolf Culture.

Als eerste beklimmen de Utrechtse jongens van Jason Waterfalls het podium. De zaal is nog niet eens voor de helft gevuld als de band de eerste noten speelt. Toch weten de mannen een goede sfeer neer te zetten. Er wordt af en toe een praatje gemaakt met het publiek en er wordt erg strak gespeeld. Het is jammer dat de drums af en toe te nadrukkelijk aanwezig zijn en er weinig ruimte is voor de heren om echt bewegelijk te zijn op het podium. Frontman Thijs heeft echter een creatieve oplossing: je duikt de zaal in en zingt een coupletje vanuit het publiek. Jason Waterfalls speelt vanavond onder andere de tracks “Promises“, “New Reality” en de nieuwe single “Pick Up the Pieces“. Een heerlijk begin van de avond door deze Nederlandse band met potentie.

Wolf Culture opent zijn set met een gesproken intro waarin een stukje van Roodkapje wordt verteld. De band knalt vervolgens zijn set open. Gitarist Jay Dervan zoekt verschillende keren interactie met het publiek. Of het nu aan het geluid ligt of aan de mannen zelf: ze zijn erg slecht te verstaan. Gelukkig wordt er wel goed en stevig gespeeld en komen er steeds meer knikkende hoofdjes in de zaal. Tegen het eind lijkt er zelfs een kleine pit te ontstaan. Wolf Culture speelt onder andere zijn singles “Wreck” en “Continents“. Prima set, maar of dit echt een waardige opener was voor Tonight Alive laten we voor nu even in het midden.

Om 21:30 uur gaat Tonight Alive van start. Drummer Matt Best en frontvrouw Jenna McDougall zetten de track “The Other” in van het meest recente album “Underworld“. Na het eerste couplet voegen bassist Cameron Adler en gitarist Jake Hardy zich bij de twee. Het nieuwere nummer wordt opgevolgd door het uit 2011 afkomstige “What Are You So Scared of?“. En bij de eerste noten gaan de aanwezigen al los. De toon van de avond is gezet: oud of nieuw werk, alles wordt met open armen ontvangen door dit enthousiaste publiek.

Van elk album is er wel een track te vinden op de setlist van vanavond. Zo komen onder andere de nummers “Bathwater“, “Waves” en “Amelia” voorbij. Tonight Alive laat zien dat hij al heel wat jaartjes rondtourt en weet wat er verwacht wordt. Muzikaal klopt het allemaal: stevig, strak en zuiver. Het is indrukwekkend om te zien dat McDougall ook live met gemak hoge noten zuiver weet te behalen. Best zet strakke beats neer, terwijl hij hier en daar ook nog de tijd neemt om even een stokje de lucht in te gooien om vervolgens feilloos door te spelen. Het is jammer dat Hardy en Adler op het einde van de set pas het podium optimaal benutten; hierdoor draagt McDougall echt de show.

Het is duidelijk te zien dat deze band al een tijdje meegaat en op elkaar is ingespeeld. Naast het uitstekende samenspel is er ook gedacht aan het creëren van extra sfeer door middel van belichting. Het licht is supergoed afgestemd op de muziek en dat zorgt toch voor dat extra stukje sfeer. Maar ook de oprechtheid die McDougall weet over te brengen, zorgt ervoor dat menigeen zich echt thuis voelt in Dynamo.

Wasting Away“, “Lonely Girl“, “The Edge” en “Temple” worden in een sneltreinvaart achter elkaar ingezet en geven deze show het knallende einde dat het verdient. “You got permission to go fucking loose!“, schreeuwt McDougall de zaal in voordat de allerlaatste track wordt ingezet. Ondanks dat de show niet is uitverkocht, voelt het wel zo. Aan energie ontbreekt het vanavond in ieder geval niet. Een kerncentrale moet jaloers zijn op de energie die in deze zaal geproduceerd wordt. Zowel op het podium als in de zaal wordt alles gegeven. Het elfjarige bestaan van Tonight Alive mogen we volgend jaar ook best vieren op deze manier!