maandag 22 februari 2016

Tonight Alive – Limitless

Het Australische vijftal van Tonight Alive heeft de nieuwe plaat “Limitless” flink lopen promoten. De band is namelijk een andere muzikale weg ingeslagen vergeleken met de oudere albums. In plaats van hardere poppunk, maakt Tonight Alive nu meer catchy poprock. Naar aanloop van de release op 4 maart zijn al een aantal singles uitgebracht. Bij veel fans valt het tot dusver wel in de smaak, maar kan dat van het hele album gezegd worden?

Limitless” begint zoals Tonight Alive dat kan: aanstekelijk. “To Be Free” heeft een lekker ritme, de teksten zijn makkelijk om mee te zingen en Jenna McDougall’s stem klinkt geweldig. Dit is een track die dagen lang in je hoofd blijft hangen. Het spits is hiermee dus op een goede manier afgebeten. Het album vervolgt met “Oxygen“. Het nummer is een mooie ballad en laat zien waartoe McDougall in staat is. Haar stem komt erg mooi uit de verf bij tracks als deze.

McDougall’s stem is dan ook geen dertien in een dozijn. Ze kan zichzelf goed onderscheiden in het genre met een stem als deze. Instrumentaal is het allemaal wat meer basic, maar de synthesizers op de achtergrond en opzwepende drumpartijen geven in de meeste nummers een lekker sfeertje. Eén nummer valt wat dat betreft wat uit de toon. “Drive” heeft een leuke poppunk vibe, maar de track is té standaard. De stukjes met “Yeah yeah yeah yeah, no no no no” voegen niks toe en breken het nummer volledig af. Hier wordt de plank dus flink misgeslagen.

Tonight Alive herpakt zich gelukkig volledig met “How Does it Feel?“. Het nummer is een stuk zwaarder en spannender dan de voorganger. De track staat als een huis en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit een single is geworden. Net als de opener blijft deze lekker in je hoofd hangen, zonder dat je je eraan gaat irriteren. “I Defy” is ook een nummer waarbij het instrumentale deel meer naar voren komt. Hierdoor krijgt het meteen veel meer power en wordt het mierzoete karakter eraf geschud. Tot aan het eind van het album staan catchy poprock songs en ballads. Hoewel deze zeker niet slecht zijn, blijven de stevigere nummers je meer bij.

Limitless” is een mix van stevige rocknummers en zoete, catchy poprock. Het is goed te horen dat de band wat gas terug heeft genomen, vergeleken met de oudere albums. Toch lijkt McDougall’s stem het beste te passen bij de stevigere tracks. Het is daarom misschien jammer te noemen dat slechts drie van de elf nummers wat meer power hebben. De rustigere, catchy songs zijn ook wel leuk, maar laat niet de volle potentie van de band zien. De Australiërs zijn daarentegen wel experts in het schrijven van goede meezing nummers. Deze zullen het live goed doen, omdat je na een paar keer luisteren de tracks al goed kent. Als je van catchy poprock houdt, met hier en daar een stevigere track, dan zal dit album je zeker goed bevallen!

Releasedatum: 4 maart 2016
Label: Fearless Records