donderdag 24 mei 2018

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Trash Boat verandert Dynamo in kolkende massa

Iets meer dan een half jaar geleden speelde Trash Boat zijn eerste Nederlandse headlineshow in Dynamo. Op woensdag 23 mei zijn de mannen terug in de Basement van de Eindhovense zaal. Dit keer samen met Broadside en The Positives.

De avond gaat van start om 19:30 uur met The Positives, een alternatieve rockband uit Haarlem. De zaal is nog redelijk leeg en de aanwezigen worden dan ook gevraagd dichterbij te komen. Er wordt direct positief op gereageerd. The Positives zoekt gedurende zijn set de interactie met het publiek op: er wordt een praatje gemaakt en gevraagd om te dansen. Aan het dansen wordt niet echt gehoor gegeven, maar er wordt wel mee geklapt en de hoofden knikken mee op de beat. The Positives zet een strakke set neer en straalt plezier uit op het podium. Drummer Menno Schaap zit gedurende de hele set met een grote lach op zijn gezicht achter zijn kit. Een lekkere set om de avond mee te beginnen.

Vervolgens is het de beurt aan Broadside om de zaal op te warmen. Het begint al wat drukker te worden en het is duidelijk dat er ook genoeg fans voor deze band zijn gekomen. De band opent met “Hidden Colors“, afkomstig van het album “Paradise“. De mannen staan met veel energie op het podium en het publiek wordt regelmatig gevraagd om te springen en mee te zingen. Het podium is eigenlijk te klein voor de vijfkoppige band om echt los te gaan, maar Broadside weet toch zijn energie de zaal in te blazen. Nummers als “Damaged Kids“, “Storyteller” en “Laps Around a Picture Frame” worden vol overtuiging gespeeld. Zanger Ollie Baxxter is goed bij stem en de screams van bassist Pat Diaz geven een lekkere toevoeging in een aantal tracks. Tijdens de laatste twee nummers, “Playing In Traffic” en “Coffee Talk“, ontstaan er al kleine pits in de zaal. Deze strakke, maar korte set van Broadside smaakt dan ook naar meer!

Na de set van Broadside moet het publiek ruim drie kwartier wachten op de mannen van Trash Boat. Deze lange pauze zorgt ervoor dat het publiek flink indut. Gelukkig is hier niets meer van te merken zodra Trash Boat de eerste noten van “Tring Quarry” inzet. De band laat niets te wensen over en maakt met deze entree duidelijk dat het een knallende set gaat worden. Prima, want de aanwezigen denken hier exact hetzelfde over. Er wordt strak gespeeld en het is overduidelijk dat de mannen goed op elkaar zijn ingespeeld. De zang van Tobi Duncan is precies wat je verwacht: rauw en energiek. Aan energie is er sowieso geen tekort op het podium. Dreunende drums en baslijnen van drummer Oakley Moffatt en bassist James Grayson vullen de zaal, terwijl gitaristen Dann Bostock en Ryan Hyslop zorgen voor meer inkleuring van de tracks.

In het begin van de set wordt de aanwezige massa getrakteerd op de onlangs verschenen single “Shade“. De band laat meteen weten dat er binnenkort een tweede single verwacht kan worden. Daarnaast geeft de band aan dat enkele tracks na deze tour plaats zullen maken voor nieuwe tracks op de setlist. Het publiek veranderd gedurende de set verschillende keren in een kolkende massa: moshpits, crowdsurfers, we ervaren het allemaal vanavond.

Tracks als “Perspective“, “Eleven” en “Boneless” staan vanavond op de setlist. Het nummer “You Know, You Know, You Know” wordt vanavond ook gespeeld, waarbij frontman Duncan een korte toelichting geeft. Het nummer is geschreven als eerbetoon aan Robert Radmall, een vriend van zijn moeder, die zelfmoord pleegde. Trash Boat vond “Strangers” een geschikte afsluiter en de fans zijn het daar duidelijk mee eens. Nog een keer wordt er flink losgegaan. Heerlijk!

Aan energie had deze avond overduidelijk niet te kort. Het enige nadeel was de overdreven lange pauze tussen de sets, maar dat was al snel vergeven en vergeten toen Trash Boat zijn set open knalde. De band mag dan misschien nog geen zalen uitverkopen in Nederland, maar maakt dat echt uit als het aanwezige publiek het enthousiasme van een tot de nok toe uitverkochte zaal evenaart? Totaal niet dus! Trash Boat, we zien je graag weer snel terug met je nieuwe plaat op zak.