vrijdag 5 oktober 2018

twenty one pilots brengt variatie en sensatie op “Trench”

Na drie jaar ligt het nieuwe album van het duo twenty one pilots eindelijk in de winkel. Op 5 oktober worden de schappen gevuld met cd’s waar de naam “Trench” op prijkt. Menig fan heeft hierop gewacht en werd warm gemaakt met vier reeds uitgebrachte tracks. Die singles smaken naar meer en dát zal er zijn op de nieuwe plaat met maar liefst veertien nummers.

Als eerste knalt “Jumpsuit” gelijk door je boxen. Dit lied was als eerste uitgebracht en zal daarom al lekker kunnen worden meegezongen. Na dit alom bekende nummer wordt er overgegaan op een andere reeds uitgebrachte track, genaamd “Levitate”. De rap vocals zitten er hier gelijk lekker in: een kort maar krachtig geheel.

Natuurlijk zijn er niet alleen maar bekende nummers op de plaat! “Morph” is een song die een groot contrast vormt na de track “Levitate”. Het opent met een vrolijk deuntje. Zanger Tyler Joseph zoekt de hoogte in de refreinen maar laat zien dat diepere noten ook in zijn arsenaal zitten. Het lijkt wel helemaal in de puntjes uitgedacht te zijn. Tot het knippen van de vingers en de lekkere vibe: niets ontbreekt in deze ontzettend pakkende track.

Chlorine” heeft een gekke sfeer om zich heen. Door de bewerking van de muziek lijkt wel een beetje of je high bent. Joseph lijkt door de effecten over zijn stem of hij zich achter glas bevindt, of iets dergelijks. De teksten “sipping on straight chlorine” en “loving what I’m tasting” worden mooi vertolkt dankzij het effectgebruik van het duo.

Opmerkelijk is altijd wel dat de heren van twenty one pilots enorm creatief zijn. Zo is het ook leuk om te zien dat er creatief is omgegaan met de titels van sommige tracks op deze plaat. Zo springen de songs “Neon Gravestones” en “Pet Cheetah” er wel erg uit. Na het luisteren van “Pet Cheetah” heb je wel even een momentje nodig om de track nóg eens te beluisteren. Want man, wat gebeurt er veel in dit ene nummer! Na een opening met een contrabas-achtig geluid gaat Joseph er goed in. Met zang alsof er een statement moet worden overgebracht, is dit is zeker niet alles. In het nummer wordt namelijk gevarieerd met harde zang, zachte zang, snelle rap en een variatie aan muzikaal geluid. Upbeat, rustige stukken, effecten over de muziek: van alles lijkt er iets in te zitten! Een grote chaos, maar toch klopt het allemaal.

De heren komen in het eerste kwartaal van 2019 naar Nederland met de Banditø Tøur en de track “Bandito” verklaart gelijk waar de naam vandaan komt. Het opent ontzettend rustig en bouwt langzaam op naar een refrein. Na dit refrein maakt het duo het couplet weer heel klein. Er is zo weinig muziek op de achtergrond tijdens de coupletten; het lijkt wel a capella. Erg mooi om te zien na bombastische nummers als “Pet Cheetah”.

De track waarmee het album afsluit is heel bewust gekozen. “Leave the City” bevat namelijk de tekst “they know that it is almost over”. Bijzonder om te zien hoe bewust twenty one pilots op elk detail let. Ook dit nummer begint redelijk rustig, maar er is een opmars aan muziek. Het lijkt een front te willen vormen op muzikaal gebied.

Het nieuwe album “Trench” is een hele ervaring. Even een paar keer luisteren heeft het dan ook zeker nodig. In vele nummers zitten hints naar andere tracks van zowel dit album als de vorige plaat. Iedere twenty one pilots-fan zal hier uren naar kunnen luisteren om ieder klein detail op te vangen. Het duo heeft alles tot in de puntjes verzorgd!

Releasedatum: 5 oktober 2018
Label: Fueled by Ramen/Warner Bros.