woensdag 13 maart 2019

twenty one pilots gaat van perfecte details tot over the top in Ziggo Dome

Het is dinsdag 12 maart 2019 en al een aantal dagen liggen er fans voor de deur van de Amsterdamse Ziggo Dome. Deze diehards trotseren hevige regen en onmenselijke rukwinden. Dit allemaal voor het optreden van twenty one pilots en The Regrettes. Gaat dit het waard zijn, of noemt men deze fans terecht gek?

Het is exact 20:00 uur en The Regrettes komt het podium op. Er wordt enthousiast geklapt zodra de band dit aangeeft. Maar zodra er gezongen wordt, valt het enthousiasme een beetje weg. Zangeres Lydia Night klinkt niet zuiver, wat je wel verwacht van een band die mag openen voor een grote act als twenty one pilots. Maar goed, dit is nog maar het begin. Pas zodra het derde nummer, “Come Through”, ingezet wordt, lijken de heer en drie dames zich beter te voelen op het podium. De performance gaat stukken beter en het klinkt ook veel lekkerder. De set van The Regrettes is net een stoomtrein: na een langzame start gaat het steeds lekkerder, sneller en harder. Het publiek doet goed mee, dus wat dat betreft is The Regrettes een (meer dan) prima opener.

Het duurt nog een half uur, maar de voorbereidingen in het publiek worden al getroffen. Er wordt een pad vrijgemaakt in het publiek, zodat zowel frontman Tyler Joseph als drummer Josh Dun er langs kunnen rennen. Om precies 21:00 uur ontstaat er een kleine aardbeving in Ziggo Dome. twenty one pilots komt de planken op en de harten kloppen zo hard dat je het merkt op de schaal van Richter. Binnen no time wordt het publiek getrakteerd. Tijdens het eerste nummer, “Jumpsuit”, zijn er confetti en knallen, en staat de auto op het podium al in vuur en vlam. Joseph zijn stem is heerlijk rauw en ruw bij de screams. Zo wil je ze voelen!

Het spreekwoordelijke hek is van de dam, want vanaf nu is de trukendoos open. Een eveneens gemaskerde invaller staat op de plek van Tyler, zodat hij naar het balkon kan rennen om daar de track af te maken. Het is eigenlijk overbodig om hier te vermelden dat het publiek helemaal uit zijn plaat gaat.

Wat ook zeker noemenswaardig is, zijn de praatjes tussendoor. Het spat ervan af dat Joseph zich veel zelfverzekerder voelt. Zijn verhaaltjes en interactie met het publiek komen veel eerlijker en minder geacteerd over. Niet zo gek: er staan ongeveer 17.000 mensen voor zijn gezicht helemaal gek te gaan en te gillen. En terecht, want de band klinkt ijzersterk gedurende de hele show. twenty one pilots knalt hits zoals “Stressed Out“, “Car Radio” en “Chlorine” eruit, die vervolgens uit volle borst worden meegezongen door de hele zaal. Want niet alleen de frontman klinkt goed bij stem en haalt zijn bereik, de aanvulling van het publiek maakt de beleving nog groter.

Het is mooi om te zien wat voor een groei twenty one pilots steeds weer doormaakt. Van een kleine zaal in Melkweg, tot het uitverkopen van Ziggo Dome, waar de productie van de show echt uit de voegen barst. Een tweede podium waar twenty one pilots geruime tijd op speelt, een brandende auto op het podium, heel veel visuals, risers die meters de lucht in gaan, een brug over het publiek naar het tweede podium. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Haalt dit iets van de spontaniteit weg? Ja, zeker. Maar dat maakt geen ruk uit! De band weet toch één te zijn met dit uitzinnige, trouwe publiek.

Dun staat op van zijn drums, loopt naar de microfoon en zegt met een mega accent in het Nederlands: “Bedankt dat joel… Oh, hold on. This is hard. Bedankt dat jullie naar de show zijn gekomen.”

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.