woensdag 26 mei 2021

twenty one pilots gaat een nieuwe richting op met “Scaled and Icy”

Tyler Joseph en Josh Dun vormen sinds 2009 het iconische duo twenty one pilots. Sinds hun debuut scoren ze hit na hit en zijn ze enorm gegroeid in populariteit. Na drie jaar wachten mogen we eindelijk weer genieten van een nieuwe album, ditmaal genoemd “Scaled and Icy.

De plaat begint met een ontzettend vrolijke track: “Good Day“. De vogeltjes fluiten en het lijkt alsof we starten in de vroege morgen. Ondanks allerlei tegenslagen: “Lost my job, my wife and child, homie just sued me” eindigen we toch keer op keer met: “I know it’s hard to believe me, it’s a good day!” Dit is ook zeker te horen in het lied zelf: een upbeat deuntje samen met de ukelele die het altijd goed doen. Ook deze lekkere beat horen we bij “Shy Away“. Een goed tempo en ook weer vol met positiviteit. Joseph en Dun hebben beiden nieuwe wegen ingeslagen met dit album: Joseph is begonnen met gitaarspelen en Dun heeft de drums volledig zelfstandig opgenomen, waar normaal altijd wat assistentie bij is. Dus wees niet bang, je kan altijd nieuwe dingen leren en nieuwe paden bewandelen. Nog zo’n lekker nummertje met positieve overvloede is “Saturday“. Het is een fantastische track voor de zonnige dagen, voor een feestje en om naar toe te werken voor het weekend!

Choker” klinkt misschien iets minder vrolijk, maar het voelt net wat meer aan als twenty one pilots. Ook met de lyrics worden meer hints gegeven naar voorgaande albums “Trench” en “Blurryface“. Dit is het artistieke level wat we van het duo verwachten. Een nummer wat niet zo lekker blijft hangen is “The Outisde“. Er zit een lekker ritme in en het klinkt de eerste keer ook best prima, maar het is niet memorabel. De rap zorgt ervoor dat het nummer nog interessant blijft, maar daar is het meeste ook mee gezegd.

Ook is er een liefdesliedje op de plaat aanwezig: “Formidable” is de track die Joseph heeft geschreven voor zijn vrouw Jenna Joseph. Maar het lied kan ook een ode zijn aan de carrière van twenty one pilots en zijn fanbase: The Skeleton Clique. Een prima nummertje, waarvoor de liefde groeit naar een aantal keer luisteren. “Bounce Man” is dan wel weer wat frisser: het begint met het refrein dat lichtelijk op de achtergrond ligt, maar de vrolijke toon die algeheel erdoor heen zit, trekt gelijk alle aandacht. Door het hele album zit er wel een vrolijke retro ondertoon, maar dit verandert bij “No Chances“. Met orkestraal gezang op de achtergrond en een alarm dat afgaat, lijken we een 180 graden te zijn gedraaid in stijl. Best vreemd om te horen, zo op het einde van de plaat “Scaled and Icy“. Het voelt als een verloren nummer van een voorgaand album, maar dat maakt “No Chances” niet minder episch. Muzikaal ligt het heerlijk in het gehoor en je wilt hem gelijk weer opzetten. Het is het pareltje van de plaat. Ook de afsluiter “Redecorate” ligt niet in lijn met het album. Ook dit lijkt een restje te zijn wat de vorige keer niet op het album erbij paste, maar eigenlijk té goed was om niet te publiceren.

Scaled and Icy” is een gek mengelmoesje. Enerzijds hebben we de retro maar ontzettend vrolijke tracks en dan op het einde naderen we toch een iets meer edgy hoekje. Zo lijkt het hier en daar soms wat onsamenhangend. Ook zijn de tracks die reeds waren uitgebracht door twenty one pilots wel de hoogtepuntjes, samen met één á twee andere tracks, maar daarbuiten blijft niets echt lekker hangen. Moeten we de plaat op repeat gooien om ze toch nog een kans te geven? Dat is voor iedere fan zijn eigen beslissing. We hebben betere eerste impressies gehad van de heren en dat is dan toch net wat jammer.

Releasedatum: 21 mei 2021
Label: Fueled by Ramen