zondag 14 mei 2017

Underøath in Melkweg

Het nieuws dat Underøath er eind 2012 mee kapte, sloeg in als een bom. Gelukkig voor de fans is de wederopstanding van de band, na ruim twee jaar radiostilte, een feit. De band kondigde een heuse Rebirth-tour aan en slaat in 2017 ook Europa niet over. Als kers op de taart is “Define the Great Line” inmiddels tien jaar oud. Om dat te vieren wordt deze legendarische plaat, samen met “They’re Only Chasing Safety”, integraal gespeeld op zaterdag 13 mei in The Max.

Voor deze speciale gelegenheid neemt Underøath zijn landgenoot mewithoutYou mee. De band begint later, omdat veel fans nog in een lange rij buiten staan. Twintig minuten later dan gepland is het dan zover: mewithoutYou trapt af voor een inmiddels lekker gevulde zaal. De Amerikanen serveren het publiek op experimentele rock. Qua genre is het een stuk tammer dan de hoofdact, maar toch passen de bands goed bij elkaar. Instrumentaal klinkt mewithoutYou geweldig, alleen de zang is niet altijd even sterk. Desalniettemin geniet het publiek en kan de band rekenen op een daverend applaus.

Dan is ruim een half uur later het moment aangebroken dat niemand tot anderhalf jaar geleden voor mogelijk hield: Underøath betreedt het podium. Het moment dat de eerste klanken van “Young and Aspiring” klinken, zie je de ogen van veel fans fonkelen. Je waant je even terug in 2004. Bij de monsterhit “A Boy Brushed Red Living in Black and White” weet je al helemaal niet wat je meemaakt. De band is amper boven het publiek uit te horen en de helft van de zaal is een permanente moshpit geworden. De sfeer overtreft alles en ook de band geniet er zichtbaar van.

De setlist volgt keurig de tracklist van “They’re Only Chasing Safety”. Geen moment komt het publiek meer echt tot stilstand en vooral bij knallers als “Reinventing Your Exit” en “It’s Dangerous Business Walking Out Your Front Door” staat de hele zaal weer op zijn kop. Na tien tracks verdwijnt Underøath weer van het podium en wordt er door een video langzaam afgeteld. Het welbekende gitaarloopje van “In Regards To Myself” zorgt vervolgens bij menig fan voor een brede glimlach. Iedereen weet hoe laat het is en de hele zaal staat weer in lichterlaaie.

Elke scream, elk woordje van nummers als “You’re Ever So Inviting” en “Returning Empty Handed” worden meegebruld door het aanwezige Underøath-legioen. Wat staan hier veel ware fans die genieten van een band die alles geeft. Het is vocaal-technisch niet altijd perfect, maar het doet absoluut geen afbreuk aan het geweldige nostalgische gevoel dat de hele zaal lijkt te delen. Nog één keer geeft het publiek alles bij “Writing On the Walls” en Underøath sluit af met bonustrack “To Whom it May Concern”.

Als vanavond iets is bewezen, dan is het dat Underøath sterker is dan ooit en je de loyaliteit van zijn fans absoluut niet moet onderschatten. De band speelde voortreffelijk en iedere track van “They’re Only Chasing Safety” en “Define the Great Line” werd dusdanig hard meegebruld, dat de band er vaak niet bovenuit kwam. Underøath verbroedert en doet je terugverlangen naar de nostalgische screamo-hoogtijdagen. Wat een avond. Dit maak je slechts eens in je leven mee.