maandag 4 juni 2018

Veelzijdige line-up van FortaRock 2018 zaterdag blijkt groot succes

Na een regenachtige eerste dag van FortaRock 2018, zijn de weersverwachtingen vandaag gelukkig beter. Dag twee in Nijmegen is aangebroken en vandaag staan onder andere Avatar, Thy Art Is Murder, Opeth en Nightwish op het programma. Nieuw dit jaar op FortaRock is de Theater Stage, een openluchttheater aan de rand van het Goffertpark. Dit podium leent zich normaal gesproken voor concerten waarbij het publiek kan blijven zitten, laten we hopen dat dit vandaag niet het geval is! Hier vind je onze review over FortaRock dag 1.

VUUR
VUUR
 opent de Main Stage op de zaterdag van FortaRock 2018. Er verzamelt zich voor aanvang al een kleine groep fans die duidelijk voor VUUR komt. Dit loopt echter al snel op tot een grote menigte. Frontvrouw Anneke van Giesbergen is goed bij stem en haalt al haar hoge tonen met gemak. De hele show hebben de bandleden een volle grijns op hun gezichten; ze hebben het duidelijk naar hun zin. Als openingsband op deze tweede dag speelt VUUR toch een mooie vijftig minuten vol..

DragonForce
De volgende act op het hoofdpodium is de Zweedse band DragonForce, die opent met “Ashes of the Dawn“. De alom bekende gitaren van DragonForce knallen de stage op. Echter heeft Herman Li tijdens de eerste nummers problemen met zijn gitaar, wat even later gelukkig verholpen is. Tijdens hits als “Cry Thunder“, “Seasons” en “Through the Fire and the Flames” zingt het publiek in volle borst mee, pakt iedereen zijn luchtgitaar erbij en is er hier en daar een pit te vinden. Ook is het een leuke verrassing dat de band “Ring of Fire” van Johnny Cash speelt. Bij het laatste nummer valt helaas de stem van zanger Marc Hudson enkele seconden weg. Wederom is de oorzaak technische mankementen, net als tijdens de set van Arch Enemy op de eerste dag van FortaRock 2018. Dit mag de pret echter niet drukken, want DragonForce zet desondanks een geweldige show neer.

Igorrr
Van Zweden gaan we naar Frankrijk, want in de Tent Stage staat Igorrr klaar. Igorrr is een band die vrij snel opvalt in de line-up van FortaRock 2018. De dame en heren laten ook vrij snel blijken dat zij een vreemde eend in de bijt zijn, maar op een positieve wijze! De gastzangeres komt als een psychotische, eng lachende maniak het podium op, waarna de volgeschminkte zanger Gautier Serre volgt. De zangeres, waarvan de naam niet bekend is, gaat van opera-achtig geluid zo om naar duistere screams. Om het verrassingseffect te vergroten gaat zanger Serre van hoge blackmetalscreams vlekkeloos over naar hoge operanoten. Als je niet de tijd neemt om dit te luisteren, ga je ervan uit dat het niet als een geheel kan klinken. Igorrr bewijst hier het tegendeel. Wat een lekkere band om te zien en te horen.

Death Alley
Death Alley is de eerste band op FortaRock 2018 die de Theater Stage mag betreden. Hoewel het publiek netjes heeft plaatsgenomen op de bankjes van het openluchttheater, roept zanger Douwe Truijens iedereen op om te gaan staan. Het wordt al snel duidelijk waarom: er moet gedanst worden. Truijens geeft het goede voorbeeld en beweegt zijn lichaam soepeltjes over het podium. Death Alley brengt ouderwetse, harde rock-‘n-roll met een psychedelisch randje waarbij je je af en toe in de jaren 70 waant. Dit komt mede door het uiterlijk van de vier heren: lange haren, dikke bakkebaarden en strakke bell bottom jeans maken het plaatje compleet. De band kan rekenen op flink wat respons van het metallievende publiek. Er wordt volop geheadbangd en een aantal toeschouwers swingt zelfs zijn heupen vrolijk mee.

Avatar
Voor de derde band op de Main Stage, Avatar, staat direct al superveel publiek klaar. Fans in Avatar-kledij is niet iets om gek van op te kijken bij een show van de band. Het podium wordt volledig omgetoverd tot het rijk van Avatar. Een Nederlandse vrouwenstem kondigt de band aan en vraagt om je stil te houden voor de koning. Het thema van de band is tot in de kleinste details uitgewerkt. FortaRock 2018 is voor even het rijk van de koning. De band speelt verschrikkelijk goed en maakt de festivalbezoeker helemaal gek. De heren zorgen voor veel interactie met het publiek en schotelen knallende hits zoals “Paint Me Red“, “Smells Like a Freakshow” en “Hail the Apocalypse” voor. FortaRock gaat helemaal los en het is eigenlijk te snel afgelopen.

Baroness
Nadat Avatar zijn laatste noot heeft gespeeld is het in de Tent Stage meteen tijd voor Baroness. De band brengt een bezoek aan Nijmegen op de tweede avond van zijn Europese tour. Omdat de Amerikanen in 2015 hun meest recente album, “Purple”, hebben uitgebracht, hebben ze deze tour dan ook in het teken gezet van totaal iets anders. De leden spelen namelijk vooral tracks die nog nooit, of heel lang geleden, live in Europa zijn uitgevoerd. Het publiek geniet hier duidelijk van en knikt zijn hoofd tevreden mee met de hardrock die hij voor zijn kiezen krijgt. Het enthousiasme van frontman John Baizley zorgt ervoor dat er volop wordt meegezongen. Met een melodieuze intermissie van ruim twee minuten brengt Baroness een moment van rust en geeft energie om weer verder te knallen op deze tweede festivaldag.

For I Am King
Ook voor de volgende band op de Theater Stage negeert het publiek de bankjes en staat het drie meter brede pad voor het podium al snel vol. For I Am King geniet hiervan en laat de toeschouwers die het podium willen beklimmen lekker hun gang gaan. De ene na de andere stagediver eindigt in de inmiddels gevormde moshpit. Het is een uniek tafereel om te zien en de keuze voor het podium is dan ook best bijzonder. De aanwezige fans maken er desalniettemin het beste van en frontvrouw Alma Alizadeh jut ze op dit vooral te blijven doen.

Alestorm
Rubberen eendjes, bier door het publiek, tig crowdsurfers: jazeker, Alestorm is in the house op de Main Stage! Het zonnetje is doorgebroken en een groter feest dan dit lijkt het bijna niet te kunnen worden. De muziekliefhebbers toveren zichzelf tijdens deze set om in piraten, hun zwaarden worden in de lucht gestoken en het gaat helemaal los! Het hele publiek bevaart nu de zeven zeeën! De fans kennen iedere tekst van elk liedje en de heren hebben er zin in. De set loopt dan ook met een dikke tien minuten uit, met als afsluiter “Fucked With an Anchor“.

Thy Art Is Murder
Na het gefeest bij Alestorm is het weer haasten naar de Theater Stage voor een potje deathcore. Thy Art Is Murder staat inmiddels klaar om het publiek te vermaken. Na de enorme drukte tijdens de set van For I Am King, heeft de organisatie er nu toch voor gekozen een aantal man security bij het podium te zetten. Dit betekent overigens niet dat er niet meer gestagedived wordt: het gaat er minstens zo hard aan toe als twee uur geleden. Niemand op de voorste rij is meer veilig en de bankjes van het openluchttheater worden inmiddels gebruikt om op te staan. Zanger CJ McMahon laat horen dat hij meer kan dan alleen schreeuwen en laat in zijn beste Nederlands een versie van “bier en tieten” horen, dat door het publiek vrolijk wordt meegezongen. Thy Art Is Murder zet een enorm strakke set neer, die blijkbaar tot ver buiten het podium te horen is, gezien zich voor de ingang van de Theater Stage inmiddels een flinke rij heeft gevormd.

Opeth
En dan is het alweer tijd voor de een na laatste band op de Main Stage. Qua stijl valt het wat buiten de voorgaande acts op dit podium, maar Opeth staat klaar om deze taak op zich te nemen. Het openingsnummer “Through Pain To Heaven” opent rustig. De nummers hieropvolgend zijn echter niet zo rustig: ze bevatten meer hardere vocals van de zanger. De band is niet van het los- en tekeergaan, maar je bent hier puur en alleen voor de muziek. Het laatste nummer, “Deliverance“, duurt ongeveer een kwartier, waardoor de setlist eigenlijk vrij kort is. De heren zetten een strak stukje muziekwerk neer, ondanks dat het publiek wat rustig leek in contrast met de rest van de dag.

Meshuggah
De avond valt en Meshuggah beklimt de Tent Stage om de boel daar af te sluiten. De mannen trappen de set hard af en zetten direct de toon voor de rest van de show. De Zweedse djentmetalband walst als een stoomtrein door de set, waarbij het plaatje compleet wordt gemaakt met rook en een indrukwekkende lichtshow. Het is al halverwege de show als vocalist Jens Kidman voor het eerst interactie zoekt met het publiek en dit resulteert meteen in de eerste crowdsurfers. De toeschouwers lijken te voelen dat de avond op zijn einde loopt en maken er met zijn allen nog een mooi feestje van in de moshpit.

Nightwish
De klapper van de avond, Nightwish, bijt het spits af met “End of All Hope“. Het publiek is superenthousiast en gaat er gelijk helemaal in mee. Vergezelde lichtschermen spelen tijdens ieder nummer animaties af. Fabelachtige beelden, van engelen tot wolven, van sneeuw tot bosrijke verfilmingen zijn te zien op deze schermen. Nightwish pakt uit met veel pyro’s en vuurwerk. De band kondigt aan een “roadtrip down memory lane” te maken en spelen veel oude nummers: “10th Man Down“, “Wish I Had an Angel“, “Élan” en “Nemo” ontbreken dan ook niet. Zangeres Floor Jansen headbangt erop los en is superblij. Ze heeft van Buma Rocks de Export Award mogen ontvangen, ze krijgt tijdens de show een wijntje van de band en vervolgt het optreden. Verder kondigt de groep aan dat hij terugkomt in november in de Ziggo Dome. De afsluiter van de dag vertoont geen enkel gebrek aan stem of muzikale kunsten en de leden zijn allemaal in topvorm. The Greatest Show On Earth spettert enorm, waarbij de visuals op de schermen eruit springen. Nightwish sluit knallend af met vuurwerk en daarmee is FortaRock 2018 afgesloten.

We kunnen niet wachten tot FortaRock 2019. Kom maar door met de nieuwe line-up, dames en heren!

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.