donderdag 25 januari 2018

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Vintage Trouble trakteert Effenaar op een energieke live beleving

De bluesrockband Vintage Trouble tourt momenteel door Europa. Nederland wordt tijdens deze tour twee keer aangedaan. Op dinsdagavond 23 januari is als eerste de Eindhovense Effenaar aan de beurt. De Nederlandse band The Howlin’ heeft de eer om de avond te openen.

Om kwart over acht gaat The Howlin’ van start in een al goed gevulde Effenaar. Wat direct opvalt is de manier waarop frontman Joël Gaerthe over het podium beweegt: een wat houterig loopje, maar met charme. Zijn rauwe stem klinkt heerlijk over het geluid dat de rest van de band de zaal in blaast. Er wordt strak gespeeld en de single “Demon Child” laat hier en daar wat hoofdjes knikken. De zeskoppige band weet het publiek niet echt in te pakken, maar heeft desondanks een prima set neergezet.

Het moment waarop iedereen heeft gewacht is aangebroken: Vintage Trouble betreedt het podium. Deze mannen laten er geen gras over groeien. Tijdens het eerste nummer “Strike Your Light“, laten de muzikanten meteen merken wat ze in huis hebben. Frontman Ty Taylor staat binnen enkele minuten al op de barricade en eindigt de track met een handstand op het drumplateau. Dacht je rustig een show bij te wonen? Dan heb je het toch echt mis. Iedereen in de Effenaar is vanaf de eerste noot onderdeel van dit optreden. Dat bewijzen alleen al de vele meezingriedeltjes die door de zanger de zaal in worden geslingerd. Maar niet alleen hij vraagt wat van het publiek. Bassist Rick Barrio Dill en gitarist Nalle Colt vragen gedurende de hele show om de handen in te lucht te doen en mee te klappen.

Na een paar nummers neemt Vintage Trouble even wat gas terug met onder andere de gevoeligere track “Another Man’s Words” en “Love Song To the World“. Halverwege de set is het tijd voor een intermezzo waarbij Taylor het podium tijdelijk verlaat. De muzikanten nemen stuk voor stuk hun moment en laten zien wat ze in huis hebben. Alsof je nog niet overtuigd was van het eerste gedeelte van de show. Het is superstrak en je merkt aan alles dat drummer Richard Danielson, gitarist Nalle Colt, bassist Rick Barrio Dill en tourtoetsenist Brian London goed op elkaar ingespeeld zijn.

Nadat Taylor zich weer bij het viertal heeft gevoegd, wordt het nummer “Crystal Clarity” ingezet. Hierbij wordt ook de schuiftrompet erbij gepakt en laat de zanger zien dat hij ook nog genoeg energie heeft om dit instrument prima te bespelen. Vervolgens is het tijd voor hitsingle “Run Like the River“. Bij deze track wordt echt alles uit de kast gehaald en dat effect slaat direct over op het publiek. Taylor springt voor de tweede keer deze avond het publiek in, om vervolgens crowdsurfend terug op het podium te belanden. De set wordt afgesloten met “Knock Me Out” en “Not Alright By Me“.

Zowel de mannen van Vintage Trouble als het publiek verlaten de zaal voldaan. Effenaar werd vanavond getrakteerd op een energieke liveshow waarover de meeste aanwezigen nog lang zullen napraten. Het is te hopen dat Vintage Trouble nog vaak naar Nederland komt, want dit is zo een band die je zelf één keer live gezien moet hebben. Of tien keer.

Foto’s zijn van de show in TivoliVredenburg, woensdag 24 januari 2018.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.