woensdag 16 november 2016

Volbeat in Ziggo Dome

Twee uitverkochte shows in de Bijlmer: Volbeat in Ziggo Dome en twenty one pilots in de Heineken Music Hall. Wij waren bij beide shows en hier gaan we het hebben over de gig van Volbeat. Op dinsdag 15 november wordt een avond gevuld door Volbeat met Crobot en Airbourne in het voorprogramma.

Wegens het openbaar vervoer hebben we helaas Crobot moeten missen. Dus het is aan Airbourne om direct zijn kunsten te vertonen. Deze – met alle respect – oude rotten in het vak laten vrij snel zien waarom zij nog steeds actief zijn. Springend komen de mannen de bühne op en direct wordt er gescheurd. Van begin tot eind! Een paar songs, waaronder de monsterhit “Too Much, Too Young, Too Fast“, worden door duizenden mensen meegezongen. De jongens spelen goed met het publiek en bewaken met overgave hun plek in de scene. Desondanks is het een gig die je volgend jaar waarschijnlijk niet meer zal herinneren: erg leuk, maar niet speciaal of memorabel.

De mannen die voor 17.000 verkochte tickets hebben gezorgd, mogen het podium van Ziggo Dome op: Volbeat. Het is geen geheim dat de band rondom frontman Michael Poulsen een gelikte gig geeft. Wat ook geen verrassing meer mag zijn, is dat je al weet wat er gaat gebeuren. Volbeat is simpelweg een – onwijs goed – geoliede machine. Het is daarom ook niets meer dan logisch dat de Ziggo Dome tot de nok toe gevuld is.

Het publiek wordt er goed bij betrokken en erg leuk bespeeld! Poulsen verzoekt de dames op de schouders te gaan zitten. Vervolgens wordt er een hele mooie belofte gemaakt: de beste crowdsurfer krijgt een gitaar! Het is dan ook wel logisch dat er tig mensen op handen gedragen worden. Belofte maakt schuld: de gitaar is gewonnen door een crowdsurfer en mag deze ook daadwerkelijk meenemen!

Alle hits komen voorbij. Het startsein wordt gegeven met “Devil’s Bleeding Crown” en wordt loepje zuiver opgevoerd! Eigenlijk wordt ieder nummer, zoals bijvoorbeeld “Goodbye Forever“, “For Evigt“, “Seal the Deal” en “Slaytan“, fluweel mooi gespeeld. Zo nu en dan komt Poulsen’s boze stem de hoek om kijken en trekt hij meteen je aandacht weer.

Als je de gouden combinatie van retestrakke muziek, een geoliede machine en een absurd vette lichtshow hebt, weet je dat er zo een 17.000 glimlachende gezichten Ziggo Dome zullen verlaten. De lichten moeten op een gegeven moment uit zodat iedereen zijn telefoonlicht aan kan doen. Cliché, maar toch fijn om te zien! Tot de volgende keer Volbeat.