woensdag 14 maart 2018

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Waterparks bewijst zijn entertainment-factor in een goed gevulde Dynamo

In een razend tempo verkochten de mannen van Waterparks de Basement van Dynamo uit. Daarom staat de band op dinsdag 13 maart niet in een uitverkochte Basement, maar in een goed gevulde Mainstage van het Eindhovense poppodium. De tour draagt de naam “Entertainment“, na het gelijknamige album. Worden de fans vanavond ook flink geëntertaind?

De avond wordt geopend door de Britse band Dead!. De band maakt toch wat steviger werk dan Waterparks en dat is in het begin goed te merken bij het publiek. Het lijkt echter snel te wennen en Dead! weet hoe hij de aanwezigen moet inpakken. Frontman Alex Mountford vraagt om mee te springen, te klappen en zoals hij het noemt: ‘hiphop-hands’. Tijdens het tweede nummer gooit gitarist Sam Matlock er al een flinke gitaarsolo uit terwijl hij op de basdrum van drummer Stephen North staat. North zit als een wild beest te drummen terwijl hij elk nummer ook nog lijkt mee te zingen. Dead! laat tracks horen als “Enough Enough Enough” en “Jessica“, van zijn debuutalbum “The Golden Age of Not Even Trying“. Na een halfuur is het tijd voor de mannen om het podium te verlaten. De muzikanten leveren een energieke show waarmee het publiek goed is opgewarmd en de band zelf er weer wat fans bij heeft.

Dat de aanwezigen toch echt voor Waterparks komen, is meteen duidelijk als de mannen het podium betreden. De decibellen schieten als een afgevuurde vuurpijl omhoog. Waterparks opent zijn set met “11:11” en direct vliegt er al een opblaas-cactus door de zaal. Na de cactus volgen bij het tweede nummer, “Blonde“, de eerste crowdsurfers: dit belooft een mooie avond te worden.

Ondanks dat de tour in het teken staat van het nieuwe album “Entertainment“, hebben de jongens ook ouder materiaal op de setlist staan vanavond. Zo komen onder andere de tracks “Take Her To the Moon“, “Stupid For You“, “Royal” en “Crave” voorbij. Bij laatstgenoemde ontstaat er een bijzonder moment in de zaal. Tijdens de pre-chorus valt de band stil en zingt het publiek de track woord voor woord om vervolgens bij het refrein helemaal los te gaan. Er wordt flink gesprongen en er ontstaat zelf een kleine pit.

De mannen van Waterparks laten zien dat ze ware entertainers zijn en thuis horen op een podium. Frontman Awsten Knight zoekt veel contact met de fans en maakt tussen de nummers door een praatje. Het voelt compleet niet geforceerd, maar juist heel natuurlijk. Gitarist Geoff Wigington rent de hele set van links naar rechts en weer terug. Dat hier rekening mee is gehouden bewijst de extra microfoon voor de backingvocals wel. Aan beide zijdes van het podium kan hij terecht en dat zorgt er voor dat hij geen vaste plek hoeft in te nemen. Het drumwerk van drummer Otto Wood is strak en hij is tevens verantwoordelijk voor de vele samples die de band gebruikt. Knight weet niet altijd de hoge noten te halen, maar dat wordt hem wel vergeven. De uithalen in bijvoorbeeld “Royal” zitten tegen de screams aan en komen perfect uit de verf.

Twee keer in de set bouwt Waterparks een speciaal crowdsurfmomentje met Green Day‘s track “American Idiot“. Vervolgens gaat de band door met het akoestische nummer “Lucky People“. Een fan heeft speciaal voor deze track een set kerstlichtjes om zich heen gewikkeld, net zoals in de clip van de band. En door de weinige verlichting in de zaal, draagt dit toch wel bij aan een extra sfeertje.

De set wordt vanavond afgesloten met “Crybaby” en “TANTRUM“. Tijdens de laatste track ontstaat er opnieuw een kleine moshpit en zelfs Knight waagt zich aan een crowdsurfactie. Maar hiermee komt de show van Waterparks dan toch echt tot een wellicht wat abrupt einde. De band heeft vanavond zichzelf en de albumtitel meer dan bewezen. Als Waterparks zo door blijft gaan, duurt het niet lang voordat er grotere zalen op het programma staan. Mannen, plan maar snel weer een bezoekje aan Nederland, want wij zijn klaar voor Entertainment 2.0.