donderdag 20 mei 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

Waterparks maakt je klaar voor de zomer op “Greatest Hits”

Greatest Hits” is het vierde album van Waterparks, het poptrio uit Houston, Texas. Het album is naar eigen zeggen het resultaat van hele dagen werken aan muziek tijdens de pandemie. Kan het album voldoen aan de met durf gekozen titel?

Het album begint met “Greatest Hits”, een cinematische introtrack. In het begin klinkt het alsof zanger Awsten Knight ergens in een park zit en “last night I had the strangest dream of all” tegen je zingt. Daarna wordt er snel opgebouwd naar de grandioze en bombastische productie die op grote delen van het album te horen zal zijn. De volgende track, “Fuzzy”, belooft veel goeds voor het album. Het is een ontzettend dansbaar nummer met een heerlijke gitaarriff in het refrein en een fantastische baspartij in het tweede couplet.

Dan volgen vijf van de zes van tevoren uitgebrachte singles. Op “Low Key As Hell” en “Numb” blijft het tempo en de energie lekker hoog. Waterparks klinkt hier wat meer poppunk. Gedurende “Greatest Hits” beweegt de band zich langs verschillende stijlen: pop(punk), funk, drum ‘n bass, dance en zelfs de stijl van Beastie Boys komt nog even langs. De excentrieke Waterparks-stempel is echter altijd aanwezig. Dat blijkt maar weer eens wanneer in plaats van een normale outro, “Numb” eindigt met een letterlijke explosie waarna het klinkt alsof je zojuist je geluidsinstallatie hebt opgeblazen.

Violet” mag dan wel een minder spectaculair nummer zijn, maar is tevens meer bewijs dat het voor de band haast onmogelijk lijkt om een saai refrein te schrijven. De refreinen op “Greatest Hits” zijn namelijk altijd leuk. “Snow Globe” begint met een ijzig klinkende en op klassieke muziek geïnspireerde piano intro. De track is geschreven terwijl zanger Awsten Knight in een donkere woonkamer zat, enkel verlicht bij het donkerblauwe licht van zijn televisie. De band krijgt het voor elkaar om dat beeld om te zetten in de muziek. De drijvende baspartij maakt het lied ontzettend aantrekkelijk om op mee te bewegen.

Op “Just Kidding” zingt zanger Awsten Knight “I wish I was dead sometimes, I’m just kidding!”. De manier waarop dit wordt overgebracht is een goed voorbeeld van hoe het zijn van een goede frontman ook kan door klinken in de muziek zelf. De vocalen op “Greatest Hits”, of het nou kopstem of rap is, hebben altijd karakter en geven daardoor extra smaak aan de goed in elkaar zittende liedjes.

“De vocalen op “Greatest Hits” hebben altijd karakter en geven daardoor extra smaak aan de goed in elkaar zittende liedjes.”

Met “The Secret Life of Me” krijgen we dan vervolgens de tweede track van het album die nog niet was uitgekomen. Een drum and bass-drumpartij wordt gecombineerd met een synthesizer met delay. Samen met de vocalen geeft het nummer je een heerlijk zomers gevoel. Nadat op “American Graffiti” poppunk even om de hoek komt kijken, gaat Waterparks op “You’d Be Paranoid Too (If Everyone Was Out To Get You)” vrolijk verder met het schrijven van liedjes met hele sterke refreinen. Het is een van de beste poppunktracks die dit jaar is uitgekomen.

Het is wel enigszins frustrerend dat van de eerst tien liedjes van “Greatest Hits” er maar drie niet al waren uitgebracht. Daardoor ben je al gauw geneigd te denken dat de laatste zeven tracks van het album dan wel minder leuk zullen zijn. “LIKE IT”, waarop de band een dikke laag Beastie Boys over de track gooit, bewijst dat niet noodzakelijkerwijs juist is.

Het is echter wel zo dat liedjes als “Fruit Roll Ups” en “Magnetic” niet hetzelfde niveau halen als de eerste helft van het album doet. Het zijn zeker prima nummers en hebben genoeg interessante muzikale keuzes om je aandacht vast te houden, zoals de synthsolo op “Fruit Roll Ups”. Albumafsluiter “See You In The Future” is een ontzettende trip van een nummer. Er gebeurd van alles en het klinkt allemaal goed. De drijvende drum outro is ook een interessante en leuke keuze om “Greatest Hits” mee af te sluiten.

Waterparks heeft op “Greatest Hits” zeker een aantal nummers dat op een toekomstig “greatest hits” album zal verschijnen. Doordat alle singles en tevens de beste nummers bijna allemaal in de eerste helft van de plaat staan, heeft het album wel een beetje een scheef gevoel. Maakt dat echt wat uit? Voor het rapport cijfer voor het album als geheel wel. Dat neemt echter niet weg dat er met “Fuzzy”, “Low Key As Hell”, “Numb”, “Just Kidding”, “The Secret Life of Me”, “American Graffiti”, “You’d Be Paranoid Too” en “LIKE IT”, wel acht tracks op “Greatest Hits” staan die rechtstreeks je zomerplaylist in mogen!

Releasedatum: 21 mei 2021
Label: 300 Entertainment