maandag 19 april 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Waxflower verrast op “We Might Be Alright”

De Australische band Waxflower heeft zijn gezicht al flink laten zien. Zo hebben deze gasten het podium gedeeld met hedendaagse poppunkiconen als Stand Atlantic, Between You & Me en meer. Als je als jonge poppunkband dat soort kansen krijgt, dan moet je wel extreem sterk in je schoenen staan. Dus voldoet Waxflower’s nieuwe EP “We Might Be Alright” op aan de hype?

Laat je alsjeblieft niet afschrikken door de eerste dertig seconden van openingsnummer Again“. De zangmelodie waarmee dit nummer start is extreem afgezaagd. Gooi dat intro maar het raam uit, want die fout wordt teniet gedaan door de rest van het nummer. De opbouw roept naar je en pakt je meteen vast. Een ongelofelijk heerlijke hook laat zich horen in de opbouw. Alles neemt een stapje terug in het eerste couplet en maakt je warm voor het refrein. De lat in de productie wordt gelijk hoog gelegd. Ondanks het gigantische assortiment aan vocalen en instrumenten is toch voor alles een plek. Producer Stevie Knight had de tools om er iets vets van te maken en dat heeft hij zeker gedaan! De feature van Eat Your Heart Out‘s Caitlin Henry komt ook heerlijk tot zijn recht in de bridge. Frontman Tristan Higginson staat hier simpel gezegd een heerlijk partijtje te zingen met Henry. Verfrissend om te zien dat de feature niet alleen korte drie zinnen is, maar dat haar stem ook in de song verweven is met koortjes en andere backing vocals.

Af en toe klinkt Waxflower wel heel erg hetzelfde als bands zoals Neck Deep, Stand Atlantic en WSTR. Toch bewijzen “Food For Your Garden” en “Fake Frown” dat de band echt wel meer is dan de zoveelste poppunkband. Op “Fake Frown” komt de ritmesectie geweldig naar voren. De eerder genoemde zingende en bassende frontman Higginson knalt samen met drummer Daniel Seymour op deze onwijs lekkere track. De volle productie is ook totaal niet storend en komt fantastisch tot zijn recht. Voornamelijk omdat de instrumentatie van de gitaren goed doordacht is en niet overgespeeld wordt. “Food For Your Garden” is dan weer een stuk meer rechttoe rechtaan en dat maakt het nummer eigenlijk alleen maar beter. Een lekkere balans tussen voorspelbaar en vernieuwend leidt tot de extreme herkenbaarheid van de vocale hooks. Vergeet tijdens het meezingen niet te luisteren naar de meerdere gitaren met creatieve melodieën die ervoor zorgen dat het nummer nog sterker in zijn schoenen staat.

“Not Alone” is poppunk op je favoriete manier. Gitaarpartijen met net de juiste hoeveelheid palm mutes, beetje nasale vocalen en vreugdevolle akkoordenschema’s. Waxflower brengt dit nummer helemaal thuis met de onwijs goeie songwriting. Tijdens het luisteren naar deze track kan je je bijna inbeelden dat je in Australië zit. De band weet een relaxte vibe op te brengen . Het is af en toe moeilijk om niet weg te dromen. Al helemaal bij deze track, omdat er zo’n goeie flow in zit.

Nostalgische gevoelens over avonturen die je jaren geleden hebt meegemaakt worden door Waxflower bij je naar boven gehaald op slotnummer “We Might Be Alright. De jongens zijn niet vies van een beetje clichés toepassen, maar weten het wel zo te spinnen dat het niet vermoeiend of tenenkrommend is. Met de terugkomst van poppunk naar de mainstream gaan we geheid meer zien van Waxflower, en de EP “We Might Be Alright” is het bewijs dat het een spektakel gaat worden!

Beoordeling: 8.5/10
Releasedatum: 16 april 2021
Label: Rude Records