zaterdag 9 oktober 2021

We Butter the Bread With Butter stampt met “Das Album” alles kapot

De mannen van We Butter the Bread With Butter staan erom bekend om metalcore met de vetste partybeats te mixen. Het vijfje schijfje van de Duitsers, “Das Album”, is er dan ook een die vol staat met de electrocore. De humor spat er van af en het kan dan ook niet anders dat het album weer vol knallers zit. Maar klinken ze nog als vanouds na hun pauze?

Het schijfje opent met “Das album intro”, wat ook een simple intro is van een minuut met elektronische geluiden. Je wordt klaargezet voor wat er gaat komen, gezien “Dreh auf!” door je speakers komt razen. Het tempo zit er goed in en het wordt gelijk duidelijk dat dit een heerlijk feestnummer is, met name in het middenstuk waar een heerlijke electrocore breakdown te vinden is. Het excentrieke duo roept de longen uit zijn lijf dat We Butter the Bread With Butter terug is, en zo klinkt het zeker!

Ook “20 km/h” raast als een stoomtrein langs je heen. De bas die van dit nummer komt, is drie huizen verder nog te horen. Voor het eerst zijn er ook diepe grunts aanwezig, die worden afgewisseld door een opzwepend refrein. Halverwege wordt het stil en een interessante mini breakdown is te horen. Het is niet alledaags en voelt toch komisch aan, en dat is precies de kracht van de band. Ook “Nice” is van het zelfde kaliber, alleen iets ingetogener. De intro van “Schreibwarenfachverkäufer” voelt als een flashback naar de metalcore-scene uit 2012. Het is de perfecte mix tussen death- en electrocore. De breakdown is weer heerlijk hard en het terugkerende woord “Schreibwarenfachverkäufer” is heerlijk mee te schreeuwen.

Halverwege “Das Album” is “Läuft” te horen en het voelt alsof je in een keer een album van Scooter aan het luisteren bent. De track heeft als thema zuipen, bier en dat hardcore nooit dood gaat. Het laatste bewijzen ze maar al te goed als een ware hardcoretune wordt ingezet. En desondanks dat dit een metal-album is, is dit gewoon weer meesterlijk bedacht en wil je gelijk meedansen. Er wordt afgesloten met “hardcore never dies” in een dikke grunt. Daarmee ga je gelijk door naar “Jump ‘n’ Run”, een nummer die een jaren tachtig gevoel geeft, maar dan met razend snelle gitaren. Het is een lekkere track, maar het gaat toch een beetje vervelen. Daar komt verandering in met “Meine Finger Sind Zu Klein”. Wederom wordt er flink door geramd op de instrumenten, de beat is goed aanwezig en je wilt gelijk mee headbangen. Halverwege komt er een euforisch melodietje doorheen, wat het nummer eigenlijk net kan maken of breken. Gelukkig duurt dat ook niet te lang en kan je vooral door blijven feesten op dit harde nummer met een smerige breakdown op het eind.

“De bas die van dit nummer komt, is drie huizen verder nog te horen.”

Een opzwepende intro is te horen op “Piks mich”, waar direct daarna een dikke schreeuw volgt. Gelijk wordt het duidelijk dat dit nummer wellicht de hardste track van het album zou zijn. Het is genadeloos en bevat alle ingrediënten om een dikke moshpit te starten. Totdat er cleans klinken. Iets waarvan je moet houden in een heftige track als deze. Het zorgt wel voor een moment dat je kan meeschreeuwen en dat wil je gelijk eigenlijk doen. Wederom is er weer een breakdown te horen: en die maakt kans om een van de hardste van het jaar te worden. Wat een kracht zit erin!

De feestkant wordt weer opgezocht met “Metal”. Dit zou het perfecte nummer voor een band als Eskimo Callboy zijn. Het is wat rustiger, maar barst toch van de energie. De laatste song van het schijfje is “Angriff der dönerteller”, die klinkt als alle voorgaande nummers. Toch is dat niet erg, want je weet wat voor een werk We Butter the Bread With Butter levert.

We Butter the Bread With Butter is de band die in elke op elk metalfeestje thuis hoort. De humor die ze verwerken in de tracks is fantastisch en de nummers die ze bedenken zijn genadeloos. Toch heb je het allemaal na een heel album wel gehoord, wat jammer is. Maar toch zijn er genoeg knallers te vinden. Al met al is “Das Album” een perfect schijfje om mee terug te keren!

Releasedatum: 24 september 2021
Label: AMP Records