zondag 14 februari 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Weezer maakt ‘dad’ bands cool op “OK Human”

Door de uitstelling van de Hella Mega Tour met Green Day en Fall Out Boy heeft Weezer toch besloten om eerst “OK Human” uit te brengen. Alweer het veertiende studio album dat is uitgebracht door deze iconische band uit Californië. Weet Weezer zijn eigenzinnigheid te behouden op “OK Human”?

Frontman Rivers Cuomo vertelt in een interview dat “OK Human” geschreven is over zijn dagelijkse leven. Het idee is geboren uit een suggestie van producent Jake Sinclair. Sinclair, die eerder Weezer’s Grammy genomineerde “White Album” produceerde, suggereerde om weer lekkere eigenzinnige nummers te schrijven en aan de haal te gaan met onder andere strijkers.

Als je nu bang bent dat dit ten koste gaat van het sarcasme en flauwe humor van Weezer word je snel gerustgesteld door openingstrack “All My Favorite Songs”. Weezer weet hier op dezelfde manier als op “Blue Album” vervelende gevoelens te relativeren. Rivers Cuomo zingt “All my favorite songs are slow and sad” terwijl strijkers en de koortjes op de achtergrond hoopvol lekker erdoorheen zweven. De upbeat piano zorgt ervoor dat het nummer niet een zielig verhaal is, maar eerder een begripvol antwoord op de problemen waar iedereen wel eens doorheen gaat.

Ook door “Numbers” en “Grapes of Wrath” reikt Weezer zijn hand naar je uit. “Numbers” is een stuk emotioneler in de instrumentatie en de vocalen van Cuomo. “Numbers are out to get you” zingt de vocalist met geluid van een erkenning en begrip. Het refrein is waar een hand op je schouder gelegd wordt door Cuomo, die erkend dat hij het verdriet hoort in het gelach van anderen. Sinclair weet met zijn bloedmooie productie en heerlijke gebruik van het orkest “Numbers” als een wolk te laten zweven. In het outro wordt door de melodie van Cuomo’s vocalen en hevige assortiment aan strijkers, hoop aangewakkerd.

“Grapes of Wrath” is geschreven over boeken gebruiken om even uit de werkelijkheid te stappen. Het is een lekkere luchthartige nummer. De strijkers spelen een pakkende melodie met korte slagen. Het refrein makkelijk mee te zingen en het antwoord van het orkest op de vocale melodieën zijn misschien een beetje afgezaagd, maar het is toch ongelofelijk vet.

“Playing My Piano” en “Mirror Image” zijn twee persoonlijkere nummers waarin Cuomo zijn angsten erkend voor het verspillen van tijd en het ontlopen voor verantwoordelijkheden. In “Mirror Image” viert hij het geluk wat hij heeft gevonden met zijn vrouw, maar erkend ook zijn angst dat op een dag hij dit kwijtraakt. In de productie spot je toch een beetje sarcasme. Het is een zeer dramatische productie die bijna opgevat kan worden als een soort parodie. Alsof Weezer erkend dat je die angsten en problemen mag hebben, maar dat je daar echt niet je hele leven door moet laten leiden.

“Screens” is het meest Weezer-achtige nummer op het album. Flauwe popcultuur grappen, onbegrip, een uptempo beat en lekker ontevreden zijn in het couplet. Net zoals in “Numbers”, “All my Favorite Songs” en “Grapes of Wrath” weet Cuomo op zijn eigenzinnige manier zijn perspectief te delen. In het eerste couplet beschrijft de zanger met een komisch ondertoontje wat zijn dochter doet. Door ruimte te behouden komen de vertellende vocalen in de coupletten lekker naar voren. De strakke drumbeat en sterke baslijnen komen zwoel samen met de strijkers.

Weezer probeert niet jong en hip te doen op dit album. Hun eeuwenoude formule van echt jezelf zijn werkt nog steeds supergoed. De ironie gaat ook zeker niet verloren op “OK Human”. De vijftigjarige Rivers Cuomo schrijft nummers over zijn leven als vader van puberende kinderen, het zijn van een ‘ouwe lul’ en zijn huwelijk. Maar toch is “OK Human” ook voor de rebelse puber een meeslepend album. Weezer is het perfecte voorbeeld dat het zijn van een ‘dad’ band eerder een upgrade is dan een downgrade.

Beoordeling: 9
Releasedatum : 29 januari
Label: Atlantic Records