woensdag 19 mei 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Weezer brengt alles wat nodig is op “Van Weezer”

We zijn nog maar net bijgekomen van Weezer‘s geweldige album “Ok Human” en het langverwachte “Van Weezer” komt alweer je tijd innemen. “Van Weezer” dient volgens frontman Rivers Cuomo als eerbetoon aan zijn classic rock helden. Is “Van Weezer” het eerbetoon waar we op hebben gewacht of valt het vies tegen?

Het album zit vol met stadion bangers. Voor een goede reden ook. Weezer heeft onwijs veel zin in de Hella Mega Tour met Green Day en Fall Out Boy. “All the Good Ones“, “I Need Some of That” en “The End of the Game” zijn de grote uitblinkers. Buiten het geweldige geluid van het instrumentaal gepaard met de super aantrekkelijke productie, bewijzen deze nummers zichzelf met teksten en melodieën die je voorlopig niet vergeet. Gewapend met het ironische Weezer ondertoontje en gecamoufleerd met domme lol, sluipen deze nummers bij je binnen. Schrik dus niet als je ineens al dat te gekke gitaarwerk in je hoofd hoort. Waarschijnlijk sta je tijdens het luisteren al mee te klappen met “All The Good Ones” dus dat had al een waarschuwing moeten zijn.

Het is ondertussen geen verassing dat Weezer altijd iets jeugdigs heeft behouden. Zelfs “Ok Human“, een album wat op het eerste gezicht een stuk minder ironisch is, heeft toch dat unieke Weezer toontje. “Van Weezer” is ook zeker niet anders. “Blue Dream” is de band zijn eigen versie van Ozzy Osbourne‘s “Crazy Train“. Deze track is gevuld met de cynische teksten waarmee Cuomo al jaren van zich laat horen. “Blue Dream” is zeker niet het enige nummer met duidelijke invloeden. “1 More Hit” had makkelijker een powerpop song van Metallica kunnen zijn. De bridge maakt het hele plaatje compleet met het brute gitaarwerk wat feilloos terugwerkt naar de “Van Weezer” sound.

Sheila Can Do It” en “She Needs” vallen helaas tegen. Hoewel het goede nummers zijn mist het net dat memorabele wat de eerder genoemde tracks wel hebben. Het gitaarwerk is onwijs lekker en de songwriting is simpel en effectief maar misschien net iets simpel. Daardoor schieten ze net een beetje tekort tegenover de rest van het album. De nummers staan niet zo sterk op zichzelf maar als je de hele plaat luistert moeten ze zeker niet overgeslagen worden.

Hero” is het Van Halen nummer die natuurlijk niet zou gaan ontbreken. Het is tot aan de nek gevuld met tapping technieken en gitaarmelodieën die waarschijnlijk met een tijdmachine vanuit de jaren tachtig zo Weezer zijn handen is in gedrukt. Dit is een nummer dat je haat vanwege dezelfde redens dat je ervan houd. Het is af en toe zo flauw door het gebruik van epische synthesizers gepaard met de glamrock gitaarsound. Het couplet had zo van de band zijn “Green Album” kunnen zijn door het simpele ritme en hoe de gitaar om de zang heen speelt. Laat dit nou precies zijn wat “Van Weezer” maar “Ok Human” zo onwijs goede albums maakt.

Weezer is een band die altijd zichzelf is gebleven. Ook deze keer is het raak met deze ultieme combo tussen innovatie, jaren tachtig nostalgie en Weezer branie. Nostalgische krakers zoals “Island in the Sun“, “Back to the Shack” of “Say It Ain’t So” mogen tijdens de Hella Mega Tour zeker niet ontbreken. Maar wat gaat “Van Weezer” toch een geweldige toevoeging zijn aan de setlist. Hoewel niet elk nummer raak is zijn de goeie nummers echt nooit klein te krijgen. Weezer heeft de smaak te pakken. Live gaat dit supervet worden en met het vierdelige album SZNS gepland voor 2022 ben je als Weezer fan voorlopig wel zoet.

Releasedatum: 7 mei 2021
Label: Atlantic Records