maandag 12 april 2021

While She Sleeps laat je meebewegen op “SLEEPS SOCIETY”

De Britse metalcoreband While She Sleeps weet niet van ophouden. Sinds 2015 komt hij steevast elke twee jaar met een nieuw album. Na “SO WHAT?” uit 2019 is het nu tijd voor “SLEEPS SOCIETY”. Wat heeft de band ons te bieden op het nieuwe schijfje?

While She Sleeps is een band met een boodschap, en dat laat hij ons direct horen op de openingstrack “ENLIGHTENMENT(?)”. Het begint met een inspirerend gesproken betoog over het roer van je leven in eigen handen nemen. Dat mondt uit in een heerlijk melodische riff van de leadgitaar. Je kan het niet laten om mee te bewegen op de muziek! Toch gaat de riff na een tijdje wel vervelen: het herhaalt zich namelijk het halve nummer lang. In een nummer van vijf minuten mag je toch wel op iets meer variatie hopen. Gelukkig biedt de ritmegitaar een stuk meer variatie, zowel in de refreinen als coupletten. Daarnaast heeft het nummer nog een flinke breakdown om het op te leuken. Dit moet het live goed gaan doen!

Op de track “SYSTEMATIC” klinken iets meer elektronische elementen. Het opent met up-tempo synths. Het is dan even wachten, maar als de andere instrumenten erbij komen ontpopt zich een zware riff. In de coupletten krijgen we een mooie combinatie van die zware gitaren en de synths. While She Sleeps voelt zich in dit nummer klaarblijkelijk op zijn gemak met de combinatie. Dit nummer zal zeker in de smaak vallen bij veel fans.

While She Sleeps heeft ook wat grote namen weten te strikken op het nieuwe album. Op “NO DEFEAT FOR THE BRAVE” horen we bijvoorbeeld Deryck Whibley van Sum 41. Toch is dat niet wat eruit springt op dit nummer. Dat zijn namelijk de afwisselende riffs. Waar de openingstrack “ENLIGHTENMENT(?)” te weinig variatie had, heeft dit lied meer dan genoeg. En de riffs zijn stuk voor stuk heerlijk om op mee te bewegen. Van het luisteren naar While She Sleeps ga je liveshows nóg meer missen!

De titeltrack “SLEEPS SOCIETY” is ook een hoogtepunt. De synths die we hoorden op “SYSTEMATIC” zijn ook hier weer aanwezig, maar vooral in het intro. In de coupletten valt vooral de afwisseling van de ritmegitaar met de leadgitaar op, wat een interessant geluid voortbrengt. De synth/gitaar-combo kunnen we pas in de brug weer in zijn volle glorie horen. De gitaren spelen een razendsnelle riff met even snelle synths op de achtergrond. De energie spat ervanaf!

Het laatste nummer van het album is echter nogal een teleurstelling. Het heet “DN3 3HT”, wat een omslachtige manier is om “The End” te schrijven. Het nummer is maar liefst zeven minuten lang, waarin je de bandleden hoort die ieder in hun eigen monoloog hun dank betuigen aan de fans. Dat kan op zich een prima afsluiter voor het album zijn, maar het probleem is het pianodeuntje op de achtergrond. Dat deuntje duurt ongeveer zeven seconden en het herhaalt zich de eerste zes minuten van het nummer. Je hoort het dus zo’n vijftig keer. Om gek van te worden! Dit nummer beluisteren is een lijdensweg die we niemand toewensen.

While She Sleeps biedt, op het laatste nummer na, geen grote verrassingen op “SLEEPS SOCIETY”. Het is weer als vanouds lekker beuken met melodische riffs. Los van een paar misstappen is er niets te klagen. Fans kunnen dus tevreden zijn met het nieuwe werk.

Releasedatum: 16 april 2021
Label: Sleeps Brothers / Spinefarm Records