zondag 3 februari 2019

Geschreven door Renske Berckmoes.

While She Sleeps vormt overweldigende eenheid in Melkweg

Het is zaterdag 2 februari 2019: een dag waarop de regen haast onafgebroken uit de lucht blijft gieten en de koude wind niks overlaat van de ontblote huid. Toch hield het menig fan van While She Sleeps niet tegen. Want de line-up in Melkweg, Amsterdam is vanavond moddervet: Landmvrks, Trash Boat en Stray From the Path vergezellen de heren uit Sheffield. Een avond om onze metalcorehartjes te laten smelten!

De Max is al redelijk goed gevuld als Landmvrks het startschot geeft om half acht. Het publiek is nog vrij rustig, maar de band mag de zaal ook niet voor niks opwarmen. Tijdens “Scars” komen de mensen voorzichtig los, maar de fransozen laten zich er niet door afschrikken. Later ontstaat de eerste circle pit van de avond en tegen het einde zingen veel mensen mee met “World of Pain“: een energieke afsluiter met lekker veel raggende drums en headbangende hoofden. Warming-up deel 1: completed!

Waar de frontman van Landmvrks toch vooral de middelste monitor als eiland tot zich nam, springt frontman Tobi Duncan van Trash Boat vanaf de eerste seconde over het hele podium. Dit belooft veel goeds! De energie van het volledige vijftal zit er lekker in tijdens de show. Het geluid staat ook een stuk harder bij Trash Boat, maar er is niemand die hierover klaagt. “Tring Quarry“, “Nothing New” en ook “Controlled Burn” behoren tot de setlist van de Britten. Dan is het tijd voor een van de favorieten van Duncan: “Old Soul“. Het nummer begint rustig, trekt je dan weer vol in de pit, om vervolgens weer tot tien te kunnen tellen en uit te hijgen. En om weer volle bak de pit in te gaan. Het is een track met ups en downs, en ook bij de zanger is dat soms het geval; het is niet altijd loepzuiver, maar de energie die hij ervoor teruggeeft maakt een hoop goed! Afsluiter “Strangers” laat gelukkig die energie ook overdragen op het publiek met een heerlijke moshpit en vele crowdsurfers. Warming-up deel 2: CHECK!

Het is negen uur. Plots is de Max stampvol, de balkons volledig open en dat betekent maar één ding: Stray From the Path is aan de beurt. Het is vanaf de eerste seconde meteen duidelijk dat het een gevestigde naam is binnen het hardcoregenre. Of het nou aan de opwarmers van vanavond ligt of aan de New Yorkers: de zaal is omgetoverd tot één grote, walsende, kolkende massa. Iedereen beweegt en zingt mee met onder andere “Goodnight Alt-right“, “Badge & a Bullet” en “The House Always Wins“. Na enkele nummers begint frontman Andrew Dijorio over de teksten van Stray From the Path, die gaan over onderwerpen die er echt toe doen. De boodschap is klaarhelder: “Every band is different. Every single one of you is different. But remember, you will always be welcome to a Stray From the Path show.” Het volgende nummer dat inzet is dan ook letterlijk en figuurlijk een “Outbreak“. Heel de zaal klapt mee, stagedivers en crowdsurfers vliegen om je oren, net als de “motherfuckers” die men luidkeels meeschreeuwt. Het is alsof Melkweg vanavond gezamenlijk protesteert en in staking gaat. Niemand staat stil: niet op het podium, noch in het publiek. Een explosie van energie. De New Yorkers mogen dan ook terugkijken op een zeer geslaagde show!

Het volume wordt nog een extra tandje hoger gezet tijdens de hoofdact van vanavond. Het is meer dan duidelijk dat iedereen die hier nu aanwezig is, voor While She Sleeps komt. Een paar minuten na tien, nadat de eerste noten uit Lawrence Taylor’s strot zijn gekomen, ontstaat er al meteen een wall of death. Het nieuwe album van de Britten, “So What?“, komt pas op 1 maart uit, maar de fans zijn al welbekend met de nieuwe nummers. Ze ontvangen “ANTI-SOCIAL” alsof het een oude, alombekende hit is. Geen nummer gaat voorbij zonder circle pits, crowdsurfers en stagedivers. De eerste tien minuten voelen als een waas. Gitaren die cirkelen, microfoons die in de lucht worden gegooid en als de microfoon van Taylor even te zacht staat, is er meer dan genoeg bijval vanuit het publiek. De setlist van vanavond mag er zijn: het is een evenwichtige mix tussen oude en nieuwe nummers. Denk aan “You Are We“, “Brainwashed“, “Our Courage, Our Cancer” en “Steal the Sun“. Welke hits de heren ook spelen, elke aanwezige zingt keihard alle lyrics mee. Tijdens “Seven Hills” nodigt Taylor elke “sexy motherfucker” op het podium uit. In no time staat het podium van de Max vol en moet je moeite doen om de bandleden eruit te halen.

Naast “ANTI-SOCIAL” en “HAUNT ME” van de aankomende plaat speelt While She Sleeps ook een derde nieuwe track, die de bandleden nog nooit eerder live hebben gespeeld. “THE GUILTY PARTY” wordt met open armen ontvangen. Voordat de heren “Four Walls” inzetten, vraagt Taylor om een festivalpubliek te vormen: bezoekers klimmen op elkaars schouders en flitslichten op telefoons worden aangezet. Je kunt zeggen wat je wilt van deze band, maar een sfeervolle show neerzetten kunnen ze zeker! Na “Four Walls” loopt de band van het podium, en dat is volgens het publiek onterecht. Na enkele minuten stappen de bandleden dan ook terug op de planken en zetten natuurlijk “Silence Speaks” in. Tijdens de break rent Taylor van het podium af, klimt het linkerbalkon op en tilt zichzelf over de reling. Onder hem ontstaat een menigte die hem maar al te graag wil opvangen. Al koprollend duikt Taylor het publiek in, waarna hij crowdsurfend teruggebracht wordt naar het podium. Dit maakt de avond helemaal compleet!

Het is nog maar de tweede show van de tour ter promotie van “So What?“, maar daar is weinig van te merken. While She Sleeps staat rotsvast als een overweldigende eenheid uit zijn dak te gaan vanavond, en krijgt bij elk nummer moeiteloos het publiek mee. Alles klopt: de lichten, de sfeer, de muziek. Af en toe een vals nootje hier en daar mag je dan ook verwachten, het is ten slotte live. En live heeft While She Sleeps vanavond laten zien dat hij klaar is voor grotere, veel grotere zalen dan de Max in Melkweg. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!