vrijdag 25 mei 2018

Wildebeast maakt beukend debuut op “Ignite”

De Utrechtse punkrockband Wildebeast heeft nog geen enkele EP uitgebracht, maar heeft de laatste jaren toch gespeeld met gevestigde namen als Peter Pan Speedrock en Tusky. Daar komt nu verandering in. De band heeft door middel van een crowdfunding-campagne namelijk het geld bij elkaar gehaald om zijn eerste EP uit te brengen: “Ignite“.

Explosieve gitaarriffs, razendsnelle drums en gefrustreerde vocalen: openingstrack “Bright Smiles” kent alle kernelementen van de muziek die Wildebeast produceert. Waar deze combinatie van onderdelen vaak het gevaar vormt chaotisch en onoverzichtelijk te klinken, weet de band deze zo neer te zetten dat het makkelijk luisterbaar is. Zo kent “Boulders” aan het begin van de track vurige instrumentatie, maar meezingbare melodieën in de zang. Aan het einde van dit nummer zet Wildebeast plotseling de knop om. “I wash my hands from all of this, this ship is going down!” schreeuwt frontman Mark Mulders, waarna een scheurende breakdown volgt. Het is duidelijk: deze band is geen lief huisdiertje, maar een losgeslagen, wild beest.

After Us the Flood” is puur beuken, maar blijft tegelijkertijd aanstekelijk. Hierdoor zal de track het menig punkrockfan onmogelijk maken om stil te blijven zitten. Het instrumentale gedeelte laat eveneens horen dat de mannen van Wildebeast niet alleen maar kunnen rammen, maar ook hun instrumenten ontzettend goed kunnen bespelen. De gecompliceerde riffs en vliegensvlug drumwerk zijn een genot voor de oren. Eigenlijk is het enige minpuntje dat Wildebeast iets minder sterk is in de rustige stukken vergeleken met de ruige, zoals te horen is in “The Tide“. Daar waar de harde delen ijzersterk zijn, klinken de zachte stukken op momenten nog enigszins onzeker.

Dat mag de pret niet drukken, want wanneer je naar het grote geheel kijkt, is “Ignite” een bijzonder sterke debuut-EP. De laatste track komt in de vorm van het nummer “Casualties Consequences“. De band laat op deze agressieve track voor ruim drie minuten nog één keer alle remmen los. Al veel te snel kom je aan het einde, en smacht je als luisteraar alleen nog maar naar meer materiaal.

Met “Ignite” bewijst Wildebeast één van de meest veelbelovende beginnende bands uit de Nederlandse punkscene te zijn. Vooral wanneer je in je achterhoofd hebt dat dit het debuut is van de mannen, is deze release ontzettend indrukwekkend. Het is maar te hopen dat de band snel toewerkt naar meer materiaal, want dit korte schijfje zal de komende tijd zonder twijfel platgeluisterd worden.

Releasedatum: 1 juni 2018
Platenlabel: Eigen beheer