maandag 13 augustus 2018

Geschreven door Tijs Blom.

With Confidence brengt met “Love and Loathing” veel pop, maar weinig punk

Twee jaar na de release van debuutplaat “Better Weather” brengen de Australische poppunkers van With Confidence hun tweede album uit: “Love and Loathing”. Na het releasen van een aantal singles kwam de band op 10 augustus met deze opvolger.

That Something” is een energieke opening voor het album. Het nummer vindt een goede balans tussen verschillende tempo’s en ritmes. Ook is er een sterke samenzang tussen de lead- en achtergrondzang. Dit hoor je ook terug in “Sing to Me”. In dit nummer zijn beide zangpartijen eveneens erg catchy. Een lied met zo een titel kan natuurlijk ook alleen maar hard worden meegezongen.

Opvallend aan het derde nummer, “Moving Boxes”, is het grote vocale aandeel van gitarist Inigo del Carmen. Waar hij eerder vooral de achtergrondzang deed, neemt hij nu ook deels de leadzang op zich. De twee vocalisten doen op dit nummer zeker niet onder aan elkaar. Ook laat de band in deze track voor het eerst wat snellere punkdrums horen. Dit lijkt een opbouw te zijn naar een eerste hoogtepunt van het album.

Het vijfde nummer, “Jaded”, laat ook meer de punksound terugkomen op dit deel van de plaat. Dit komt mede door het basloopje en de drums die het nummer openen. Hiermee staat het recht tegenover de overwegend rustige voorganger, “The Turnaround”. With Confidence laat hier zien dat hij het in zich heeft een veelzijdig album te maken.

Helaas wordt dit tempo niet vastgehouden. Dit hoor je vooral terug in de nummers “Bruise” en “Pâquerette (Without me)”. Deze hebben beide een akoestische sound, die bijna zoetsappig te noemen is. Voor fans van dit soort muziek is dat misschien juist leuk, maar het tempo en de vibe van het album worden hier onderbroken. With Confidence laat wel zien ook rustige tracks te kunnen maken, maar dit is eigenlijk wat te veel van het goede.

Dit intermezzo wordt gelukkig opgevolgd door misschien wel het sterkste nummer van het album: “Icarus”. Een goed gitaargeluid met veel harde vocalen voegen een bozere kant toe aan de plaat. Zeker in het refrein, waar veelvuldig “break your neck” geroepen wordt, is dit goed terug te horen. Het refrein dat het nummer eindigt is nog nét iets harder dan het eerste, en sluit het nummer zeer goed af. De zang en de gitaar doen sterk denken aan poppunkhelden Sum 41, die de band zeer waarschijnlijk hebben geïnspireerd. Het album wordt vervolgens met een vrolijkere noot uitgeleid door “Dopamine” en uiteindelijk de afsluiter “Tails”. Na het geweld van “Icarus” voelen deze nummers toch weer wat slap aan: ze hebben net als een groot aandeel van de plaat meer pop dan punk te bieden.

Met “Love and Loathing” heeft With Confidence een aardige, maar niet al te sterke plaat neergezet. Weinig nummers steken boven de rest uit, of doen dit juist op een negatieve manier. Op sommige delen van het album mist er dan ook wat tempo en energie. Hierdoor neigen de nummers net iets te vaak naar popmuziek. De Australiërs laten wel zien dat ze muzikaal zijn en goed nummers kunnen schrijven, maar het album laat zeker voor de fans van stevigere poppunk het een en ander te wensen over.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 10 augustus 2018
Platenlabel: Hopeless Records