zondag 3 februari 2019

Within Temptations “Resist” is kort maar krachtig

Within Temptation heeft alweer even niets van zich laten horen. Het laatste studioalbum “Hydra” werd uitgebracht in 2014. Op 1 februari 2019 kwam dan eindelijk de nieuwe plaat “Resist“. De extended deluxe editie bevat een scala aan extra nummers inclusief radioversies en instrumentele songs.

De opener van de nieuwe plaat was de reeds uitgebrachte track “The Reckoning” featuring Jacoby Shaddix, de zanger van Papa Roach. Het nummer was voor sommige fans even wennen, maar het lied ligt heerlijk in het gehoor. Met veel kracht wordt de song aan het daglicht gebracht en met de aanvulling van Shaddix is het alleen maar beter. Het lied wordt opgevolgd met “Endless War“, waar in het begin de stem van zangeres Sharon den Adel door je kamer echoot. Ze laat haar engelenklanken horen, maar toch is het niet zoals vroeger. De muziek op de achtergrond is duidelijk veranderd: er zijn veel elektronische tunes. Desondanks hoor je die oude essentie van Within Temptation er wel doorheen komen. In het nummer is er ook hier en daar een ondersteunend koor, waardoor je in de track wordt gezogen en een heel verhaal voor je kan zien.

Anders Friden, zanger van In Flames, is ook te gast op het album. In “Raise Your Banner” krijgen we de brute vocals van Friden te horen. Dit maakt de track veel ruwer en pittiger. De gitaren zijn meer op de voorgrond en er zit een heerlijke energie in. Zo willen we ze meer horen. Misschien wat minder bruut, maar in “Mad World” zit de energie er ook zeker lekker in. Vooral op de snellere en drukkere stukken heb je zin om erop mee te springen.

Dat Den Adel een engelenstem heeft, wist natuurlijk iedereen al. Maar dit is zéker niet de enige op dit album. Jasper Steverlinck, zanger van de Belgische band Arid, geeft een verrassende opening in “Firelight“. Hij heeft ook een stel stembanden waar sommige artiesten een puntje aan kunnen zuigen. Een rustige track, met een wat meeslepende beat zorgt voor een zweverige toon, maar bij het refrein geeft een degelijke pit aan het nummer. Een lied waar twee engelen samenkomen.

Het reguliere album wordt afgesloten met “Trophy Hunter“. De coupletten zijn van die teksten, die je bad-ass wilt meezingen en je dus ook écht uit je hoofd gaat leren. Een toffe afsluiter met een degelijke beat waar eigenlijk niets op aan te merken is. Wanneer je de extended deluxe koopt, of via Spotify beluistert, krijg je er nog veel meer bovenop. Zo bevat deze editie namelijk radioversies van “Firelight“, “Endless War” en “Mad World“, en de complete tracklist als instrumentale editie.

Een album met welgeteld tien tracks. Neem je de luxere versie, dan telt het vijfentwintig nummers. Tien songs zijn helaas niet zoveel, bedenkende dat er al vijf jaar lang geen nieuwe plaat verschenen was. Desondanks liggen alle nummers lekker in het gehoor en heeft Den Adels engelenstem ons kunnen verblijden.

Releasedatum: 1 februari 2019
Label: Vertigo