donderdag 29 maart 2018

Geschreven door Fabian Rozendaal.

You Are Part of This Tour knalt op momenten in TivoliVredenburg

Op een regenachtige woensdagavond op 28 maart is het in Utrecht tijd voor een feestje. Deez Nuts komt deze avond niet alleen, maar heeft een flinke hardcore line-up meegenomen met bands van over de hele wereld. De You Are Part of This Tour trekt momenteel door West-Europa en doet vanavond ook Nederland aan.

Het startsein wordt gegeven door de Canadese band Boundaries. Op dit moment is de zaal al redelijk vol. Dit komt onder andere door het feit dat de band volgens het online schema om kwart voor zeven begint, maar dit blijkt kwart over zeven te zijn. De groep warmt de zaal goed op voor de rest van de avond. Het publiek is er nog niet helemaal klaar voor, want ondanks verwoede pogingen van vocalist Maxime Maltais om de aanwezigen naar voren te krijgen, lukt dit niet. Als opener doet de band het zeker niet verkeerd.

Brutality Will Prevail vervolgt de avond op een lager tempo, maar niet minder ruig. Langzamer dan dit wordt het niet. De sludgemetal breakdowns van de Welshmen zorgen voor de eerste wild bewegende mensen, maar ook deze groep krijgt het publiek nog niet helemaal mee. Opvallend is dat twee van de bandleden geen shirt aanhebben en dat een van de gitaristen met een verwond been de hele show in een stoel doorbrengt. Dit weerhoudt Brutality Will Prevail er echter niet van om te knallen.

Vervolgens zorgt Capsize voor afwisseling met een flink zachter geluid. Aan het publiek te zien kan niet iedereen dit helemaal waarderen. Het minder harde geluid wordt wel gecompenseerd door de energie die de band in de show legt. Er is constant beweging op het podium. Daarnaast krijgt de groep het met zijn melodische geluid wel voor elkaar om de eerste circlepit van de avond te veroorzaken.

Meer circlepits zien we tijdens de show van Trash Talk. Vocalist Lee Spielman is op zijn minst voor de helft van de show in de pit te vinden en roept mensen constant op om om hem heen te rennen. Hier wordt gewillig op gereageerd door het extreem hoge tempo van de muziek van de band. Een van de gitaristen heeft constant een joint in zijn mond en halverwege de show wordt iedereen met een joint gevraagd om deze aan te steken; hier zal de bewaking niet blij mee zijn geweest. Terwijl de wietwalmen door de zaal trekken, rent het publiek rondjes op de korte nummers van de band. Dit was de echte opwarmer die de avond nodig had.

Gek genoeg is er na de set van Trash Talk minder publiek in de zaal om naar afsluiter Deez Nuts te kijken. Het zal niet geholpen hebben dat de Australiërs tien minuten later begonnen en zelfs veertig minuten later dan het schema dat online aangegeven stond. De groep maakt er wel een feestje van, ook al klinkt de microfoon van JJ Peters niet geweldig. Waarom de band aangeeft een uur te spelen om het vervolgens na een minuut of veertig al voor gezien te houden, is een raadsel. Zeker als je bedenkt dat er zelfs een mashup van twee nummers gespeeld wordt, die ook gewoon los gespeeld zouden kunnen worden. Dat een band met vijf studioalbums als afsluiter geen uur kan vullen is redelijk teleurstellend.