dinsdag 26 januari 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

You Me At Six geeft je zin in een feestje met “SUCKAPUNCH”

You Me At Six’ zevende album “SUCKAPUNCH” verrast met een moderne sound. De Britse rockband is duidelijk geïnspireerd door bands als Bring Me the Horizon en presenteert een rock sound verpakt in stampende EDM en hiphop beats.

You Me At Six brengt op “SUCKAPUNCH” een aantal verschillende sounds binnen het rockgenre bij elkaar. Op sommige momenten doet het je denken aan bands als Franz Ferdinand en Royal Republic en op andere momenten aan Bring Me the Horizon of Imagine Dragons. Rauwe vocalen, drijvende dansbeats en fijne gitaar riffs zijn aanwezig. Maar ook ambient akoestische gitaar en lichte lofi-hiphop invloeden zijn te vinden op dit album.

Wat vooral opvalt zijn de EDM invloeden op veel van de tracks, waarvan “SUCKAPUNCH” en “What’s It Like” de beste voorbeelden zijn. “MAKEMEFEELALIVE” is de track die het album het best samenvat, en doet denken aan wanneer The Prodigy meer gitaar zou gebruiken. In een andere wereld zou je hier ’s nachts in een wat alternatievere club heel hard op kunnen gaan. Mede vanwege de EDM invloeden is dit een sterke eerste helft van het album.

Na die sterke eerste helft begint het tweede deel met “Kill The Mood”. Die titel is toepasselijk want dit deel van het album is een stuk minder leuk. De EDM invloeden zijn een stuk minder aanwezig en mede daardoor is deze helft wat saaier. Zo is “Glasgow” de eerste 4 minuten een vrij standaard, gevoelig akoestisch gitaar nummertje. Het album wordt met het al eerder genoemde “What’s It Like” wel sterk afgesloten. Al is dat einde wel vrij abrupt.

Verwacht qua lyrics geen onderwerpen die je niet eerder hebt gehoord: drugsmisbruik, mentale gezondheid, een stukgelopen liefde, alle standaard thema’s passeren de revue. Dat wil echter niet zeggen dat je bij een concert niet alsnog heel hard “we’re fucked up in a beautiful way” mee gaat kunnen schreeuwen.

Het combineren van rock met genres als EDM en hiphop gebeurd de laatste jaren steeds meer, onder andere door bands als Bring Me the Horizon en Falling In Reverse. You Me At Six past met “SUCKAPUNCH” goed in dat straatje. Het tempo ligt op de meeste tracks lekker hoog en zodoende wrijft You Me At Six het er nog maar eens extra in dat we de komende tijd nog niet naar feestjes kunnen. Dat is echter makkelijk tijdelijk verholpen: zet de stereo op 11, zet “MAKEMEFEELALIVE”, “What’s It Like”, “SUCKAPUNCH” of “WYDRN” op, doe de gordijnen en je ogen dicht en beeld je gewoon even in dat je op Lowlands of Pinkpop staat!

Releasedatum: 15 januari 2021
Label: Underdog/AWAL