zondag 18 september 2016

Geschreven door Natasja Dijkstra.

Young Guns – Echoes

Voor een band die wordt opgericht in 2003, heeft Young Guns nog een vrij summiere discografie. Even een geschiedenislesje. Het debuutalbum, “All Our Kings are Dead”, stond vol met catchy rocknummers, die van poppunk via alternatieve rock naar posthardcore gingen. Daarop volgde in 2012 “Bones”, een plaat zonder hoogtepunten. Twaalf nummers lang houdt het album hetzelfde niveau vast. Vorig jaar maakt Young Guns een misstap met “Ones and Zeroes” door zichzelf een dance-rock sound aan te meten, die niet natuurlijk voelde. Herpakt het viertal zich met “Echoes”?

Iedere Young Guns-plaat lijkt één single te bevatten die er met kop en schouders bovenuit steekt. Op “Bones” was dit het titelnummer en op voorganger “Ones and Zeroes” zwaaide “I Want Out” met de vlag. Op dit gloednieuwe schijfje is het albumopener “Bulletproof”. Een terugkerend, aanstekelijk riffje wordt vergezeld door swingende drums, voordat frontman Gustav Wood zijn heldere stem bijvalt en met het refrein het volume omhoog wordt geramd. De frontman heeft overigens met gemak de beste stem van alle Britse punkzangers die met hun band de oversteek maken naar de rest van Europa.

Titelnummer “Echoes” heeft een hoog Rise Against-gehalte en brengt de harde kant van Young Guns meer naar de voorgrond. Iets waar het bij “Ones and Zeroes” stevig aan ontbrak. Sterker nog, dit nummer zou perfect op het sterke debuutalbum “All Our Kings are Dead” passen. Alhoewel, de technische ontwikkeling die de heren hebben doorgemaakt de afgelopen jaren is wel duidelijk hoorbaar. Op de achtergrond speelt de synthesizer een prominente rol. De synthesizer ligt lijnrecht onder de instrumentatie en volgt de stroom van de muziek. Het vijfde nummer, “Mad World”, wordt daarentegen gekenmerkt door een pulserende baslijn en stevige drums.

Young Guns heeft het beste van alternatieve rock, stadionrock, poppunk en pop gepakt en keurig tot één geheel geperst op elf pakkende nummers, die leunen op sterke refreintjes en de herkenbare stem van Gustav Wood. Bovendien heeft de band in tegenstelling tot het voorgaande album elf nummers geproduceerd die voldoende beroep doen op de mainstream, maar tegelijkertijd ook de oorspronkelijke sound behouden. Hoewel de derde plaat grofweg slecht is, heeft Young Guns zich met “Echoes” prima herpakt. Clichés gaan niet voor iedereen op, natuurlijk.

Releasedatum: 16 september 2016
Label: Wind-Up Records