zondag 27 oktober 2019

Geschreven door Stephanie van Gerven.

YUNGBLUD breekt TivoliVredenburg volledig af met voortreffelijke en energieke set

Met de 2019 Tour komt YUNGBLUD maar liefst twee keer naar Nederland. Op zaterdag 26 oktober is het tijd voor de uitverkochte show in TivoliVredenburg, Utrecht. Al vroeg is er een enorme rij voor het poppodium ontstaan. Dat belooft wat voor de aftrap van de Europese tour.

Om 20:00 uur stapt het drietal van Saint PHNX het Utrechtse podium op. Vanaf de eerste noten krijgt de band de zaal mee. Is het publiek zo makkelijk of weten de mannen de massa gewoon goed te bespelen? Waarschijnlijk dat laatste want de interactie met de zaal wordt goed en continue opgezocht. Meeklappen, springen en zelfs zingen: aan alles geven de aanwezigen gehoor. Saint PHNX zet een enorm energieke show neer, wat natuurlijk perfect aansluit bij YUNGBLUD. Het feit dat drummer Alan Jukes achter zijn kit staat in plaats van zit, draagt hier zeker aan bij. Want ook hij rent over het podium en bespeelt de massa. Enige minpuntje aan deze set is de feedback van de microfoon of gitaar in het begin, maar dat was de mannen al snel vergeven. De sfeer zit er in ieder geval goed in!

Na een iets te lange intro verschijnt hij dan eindelijk op het podium: YUNGBLUD. Dat is ook goed te horen, want de decibellen schieten de lucht in! De set wordt gestart met “21st Century Liability“, vanaf dat moment is het alleen nog maar gaan. De set wordt gevuld met de tracks die de fans willen horen. “I Love You, Will You Marry Me“, “Parents” en “Polygraph Eyes“: ze komen vanavond allemaal langs.

Deze nog maar 22-jarige muzikant heeft aan energie echt geen tekort. De hele avond rent en springt hij over het podium alsof zijn leven er vanaf hangt. De fans laten hem niet in de steek en gaan net zo hard mee. Er wordt de hele avond echt door iedereen alles gegeven. Teksten worden luidruchtig door de zaal gezongen. Af en toe is aan het gezicht van de zanger te zien dat het hem overrompelt dat zijn woorden zo worden meegezongen. Tussen de nummers door spreekt hij de zaal toe. De belangrijkste boodschap: ben wie je bent en dat is altijd goed.

YUNGBLUD speelt vanavond ook zijn meest recente single “Original Me“, wat eigenlijk een samenwerking is met Imagine Dragons‘ Dan Reynolds. Maar ook alleen is dit echt een knaller live. Hetzelfde geldt voor de single “I Think I’m OKAY“, die oorspronkelijk met Machine Gun Kelly is. Bij de track “Loner” ontstaat er een flinke moshpit in het midden van de zaal, die door de muzikant alleen maar wordt aangemoedigd.

Halverwege de set worden de lichten gedoofd en manoeuvreren drie mannen met bivakmutsen zich richting het midden van de zaal. De volgspot volgt en slechts één bivakmuts gaat af: YUNGBLUD staat met zijn gitaar in het midden van de massa. De track “Kill Somebody” wordt ingezet. Even voelt de zaal heel klein en wordt de zaal gevuld met telefoonlichtjes. Tijdens het refrein zingt de complete zaal mee: “All I wanna do is kill somebody, Kill somebody, kill somebody like you.” Een doodsbedreiging heeft nog nooit zó mooi geklonken.

Tegen het einde van de set neemt YUNGBLUD even een stapje terug met twee akoestische nummers: “Casual Sabotage” en “Waiting On the Weekend“. Echt op adem komen is er niet bij, want de nummers worden volmondig meegezongen. De set wordt uiteindelijk afgesloten met onder andere de single “Hope For the Underrated Youth“, waarvoor hij een gelukkige fan het podium ophaalt. Tijdens het allerlaatste nummer “Machine Gun (F**k the NRA)“, duikt de zanger het publiek in om daar nog enkele woorden crowdsurfend te zingen. Blijkbaar was deze duik nog niet genoeg, want een sprong vanaf het balkon in het publiek volgt.

YUNGBLUD wist vandaag met zijn fans TivoliVredenburg volledig af te breken met een voortreffelijke en energieke set. Hopelijk mogen we deze Brit nog vaak in Nederland verwelkomen!