woensdag 22 augustus 2018

Zaterdag Lowlands 2018 gaat van sensueel naar horror

Nadat Lowlands zijn hoogtepunt qua bands al bereikt had bij de eerste act van de vrijdag, namelijk THE FEVER 333, is het de vraag of de rest van de dagen ook nog de moeite waard zijn. Om direct antwoord te geven: ja, uiteraard! De zaterdag van Lowlands is goed gevuld met bands, maar er zijn bijna geen gitaren te vinden.

Lekker sensueel dansen
Vandaag is het tijd om te beginnen met het losdraaien van de heupjes in de India met Sofi Tukker. Het duo maakt aanstekelijke dansmuziek en dat is ook wat de hele tent zonder te vragen doet. Zodra Sofi, de zangeres van de twee, haar gitaar erbij pakt en wat sensuele bewegingen maakt terwijl ze op de monitoren op het podium ligt, geniet het aanwezige publiek uitzinnig. Hard gegil is het gevolg en er wordt nog harder gedanst. De uitpuilende tent en het duo zorgen samen voor een geslaagde show.

Zwoele songs, door zwoele boys
In de Lima is het vanaf 16:10 tot en met 17:00 vooral genieten geblazen voor de tieners onder ons. Dat wil niet zeggen dat er geen ouderen zijn, maar de tieners steken er met kop en schouders bovenuit, figuurlijk gezien. Sam Fender staat hier met zijn chille indierocksongs op de planken. De jonge zanger, die qua uiterlijk wel iets weg heeft van Justin Bieber, zingt zijn songs soepeltjes en alle hartjes zijn gesmolten. Lekkere show, goed gedaan! Wij gaan Sam Fender zeker vaker draaien, ook al zijn wij geen smeltende tieners. De muziek is voor iedereen die er voor openstaat lekker.

Dreunende bass in je lichaam
In de Bravo gaat het er een stukje harder aan toe: Stormzy breekt de tent af. Terwijl zijn DJ van tevoren een paar tracks draait om het publiek op te zwepen, komt er iemand van backstage het podium opgelopen. Het is klaar met de voorpret, tijd voor het zwaarder geschut. De imposante, grote rapper komt de planken op en de gehele Bravo is in extase. Met zijn moordende beats overmeestert hij de tent en laat een indrukwekkende… Nee, het is meer dan indrukwekkend te noemen: het is met gemak een majestueuze show te noemen.

Horror in een trouwjurk
HO99O9 betreedt het podium en het is duidelijk: dit wordt freaky shit. Een man in een trouwjurk met hele dikke dreadlocks voor zijn gezicht, komt heel creepy de planken op. Even later komt frontman Eaddy het podium op in een rokje, terwijl de heerlijke, harde, meeslepende muziek door je hersenpan geboord wordt. En dat vat eigenlijk ook de hele show samen. De moshpit is hard, het optreden is hard, de muziek is hard: alles gaat zo hard als het maar kan. HO99O9 weet iedere liefhebber van heftige muziek in zijn horrorwereld te verwelkomen. O ja, mocht je je al de hele tijd afvragen of het nou H-OH-nine-nine-OH-nine is, of HO-NINENINE-OH-NINE is… Nee, het is Horror.

Mister Yung Travolta
James Bay stond een paar jaar geleden ook al op Lowlands, maar toen in de Heineken. Een stuk kleiner. Wat ook meer bij de James Bay van toen past. Hij maakte toen wat zoetere, fragielere muziek. Ditmaal staat hij in de Alpha en brengt hij hele lekkere muziek die een tikkeltje stoerder en steviger is. De jonge Travolta is lekker bij stem en mag met dit optreden zeker plaatsnemen op zo een groot podium. Want hij is met zijn nieuwe muziek een heel stuk volwassener en simpelweg te groot geworden voor een kleine tent. De zelfverzekerde, gladde performance en de charismatische blik van James Bay zijn de kers op de taart.

Britse arrogantie en positieve zelfverzekerdheid
Miles Kane is vandaag lekker bij stem. Zijn rauwe vocalen klinken al fijn in het gehoor als hij tussendoor een praatje maakt. Met zijn lichte arrogantie weet hij heel duidelijk te maken wat er nu op het programma staat: een zelfverzekerde en duidelijke rockshow, die je ook helemaal gaat afkijken. Sterker nog: je gaat er van genieten. Miles Kane, die helemaal netjes in een wit pak gehesen is, zet een prima gig neer.

Heeft Lowlands nu ook een aardbeving te pakken?
Headliner N.E.R.D. begint om 21:45 uur precies in een overvolle Alpha. Tot aan het water staan mensen te kijken naar Pharrel Williams en zijn maten, dus nog tig meters buiten de tent. Binnen no time krijgt N.E.R.D. het publiek zo erg aan het springen dat je de grond voelt trillen. Na twintig minuten gilt iedere aanwezige: de eerste seconden van “Drop It Like It’s Hot” worden direct herkend door het publiek. Met danseressen op het podium, goede visuals, een lekkere show en een magnifieke performance sluit N.E.R.D. deze zaterdag af.

Je vindt HIER onze review van vrijdag 17 augustus 2018: “Dus als je je vergist had in de tijd en hoopte nog even de yoga mee te pikken… Tja… Helaas. Dit is beter.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.