donderdag 25 november 2021

Zebrahead is nog steeds zichzelf op “III”

Vanaf deze nieuwe EP “III” is er een nieuwe zanger in ons midden: Adrian Estrella. Om de fans even een voorproefje te geven van zijn stem, brengt Zebrahead zijn vijfnummerige schijfje uit. Het is niet de eerste keer dat de band door een transformatie gaat, maar wat betekent deze nieuwe wind voor de rockers?

En wat een start: we horen direct de vocalen van Estrella, clean en kraakhelder. Op deze track, “Lay Me to Rest“, horen we de welbekende gitaarlijnen van Zebrahead en de rap van Ali Tabatabaee. Het is zoals vanouds: lekker snel tempo en een nummer waar je heerlijk op los kan gaan. Estrella’s stem klinkt natuurlijk in de formatie en voelt alsof hij perfect erin past. Ditzelfde gevoel krijgen we op “A Long Way Down“, maar hier krijgen we nog nét even wat meer zang te horen van de nieuwe vocalist. Maar wat de track écht maakt, zijn de raps van Tabatabaee. De teksten zijn namelijk veel meer een statement: “She wants the money, the power, the fortune and the fame, the beating of our hearts, the feeling is the same! We’re dying, falling, victims of our past, we can’t believe in futures cuz we know they never last!”. Ook zorgt de solo binnen dit nummer voor wat meer diepgang dan de opener van “III“.

We proeven iets meer pit en hardere gitaarriffs op “Homesick For Home“. Ook screams zijn te horen, wat zorgt voor een goede hoeveelheid variatie. Vergezelt met geklap en een harde drum- en baslijn, hakken we door de teksten heen. Het is bij de eerste keer luisteren gek om de relatief hoge stem van Estrella te horen, maar na een paar keer het nummer te ervaren, is het een lekkere combinatie. Het tempo wordt er iets uitgehaald op “Out of Time“. De track heeft riffs en de opbouw van een nummer dat zo van Linkin Park had kunnen zijn. Ook met name de pianonoten geven het de sprinkels van Linkin Park. Maar het heeft een degelijk Zebrahead-sausje eroverheen, waardoor het niet storend is. Als laatste mogen we proeven van “Russion Roulette Is for Lovers?”. Eigenlijk is deze track van hetzelfde kaliber als de rest van de plaat. We hebben lekkere raps, een lekker deuntje en een goed refrein om bij mee te blèren. De uithalen van Estrella voelen hier nog nét wat beter dan wat we voorheen hebben mogen horen, dat maakt het een fijne afsluiter.

III” is een ijzersterke EP. Mocht er iets meer worden geëxperimenteerd? Misschien wel, maar nu horen we gewoon het topje van de ijsberg. Zebrahead geeft zelf al aan heel veel in petto te hebben voor de toekomst. Benieuwd? Lees het interview dat wij onlangs hadden met Tabatabaee en Estrella!

Releasedatum: 26 november 2021
Label: MFZB Records